Транспортна галузь Одеської області. Підсумки 2021 року та плани 2022 року

У 2021 році  підприємствами транспорту перевезено 38,16 млн т вантажів, що на 5,5% більше, ніж у 2020 році. Вантажообіг зменшився на 4,0% і становив 61,9 млрд.ткм. Підприємствами автомобільного транспорту (з урахуванням перевезень, виконаних фізичними особами–підприємцями) у  2021 році перевезено 11,9 млн т вантажів, що на 34,9% більше, ніж у 2020 році, та виконано вантажообіг в обсязі 2,4 млрд.ткм, який збільшився на 14,7%.

У 2021 році послугами пасажирського транспорту скористалися 221,2 млн пасажирів, виконано пасажирообіг в обсязі 6,6 млрд.пас.км, що відповідно на 10,5% та на 22,6% більше, ніж обсяги 2020 року. Послугами автомобільного транспорту скористалися 48,1 млн. пасажирів, що на 11,1% менше, ніж у 2020 році, та виконано пасажирообіг в обсязі 1,6 млрд.пас.км, який зменшився на 9,1%.

За 12 місяців 2021 року вантажопереробка в морських портах Одеської області склала 107,18 млн тонн, що становить 94,8% від показників 2020 року (частка 2021 в обсязі України 69,9%).

Вантажопереробка експортних вантажів в морських портах області склала 81,99 млн тонн (94,7%), імпортних – 16,38 млн тонн (102,7%). Перевалка транзитних вантажів склала 8,46 млн тонн (85,6%). Каботаж – 350,8 тис. тонн (56,8%). За 2021 рік морські порти Одеської області обробили 7 626 суден, зокрема у грудні – 755.

Протягом 2021 року головою обласної державної адміністрації видана низка розпоряджень спрямованих саме на вирішення проблемних питань морегосподарського комплексу Одеського регіону. Проведено більше 20 робочих нарад та зустрічей (в тому числі виїзних ) щодо проблемних питань морегосподарського комплексу області.

Найближчим часом планується створення Ради з розвитку морегосподарського комплексу області. Одеська обласна державна адміністрація продовжує працювати в напрямку відповідної співпраці та надання всебічної підтримки морським портам нашої області.

Портові оператори морського порту «Південний» за січень – грудень 2021 року обробили 53,47 млн тонн вантажів (що становить 86,7% від показників 2020 року).

Вантажообіг експортних вантажів склав 42,52 млн тонн (89,3%), імпортних — 6,29 млн тонн (87,2%). Транзитних вантажів було оброблено 4,56 млн тонн (70,4%), каботаж – 101,48 тис. тонн (29,3%).

Наливних вантажів в морському порту «Південний» було оброблено 4,75 млн тонн (89,3%), навалювальних – 44,72 млн тонн (89,3%), генеральних вантажів було оброблено 4 млн тонн (86,9%).

Лідерами за обсягами перевалки є руда – 29,14 млн тонн, зернові – 9,7 млн тонн, хімічні – 2,42 млн тонн, вугілля – 2,8 млн тонн.

Переробка контейнерів в морському порту «Південний» за звітний період зменшилася на 4,5% в порівнянні з попереднім роком і склала 3,09 млн тонн (238 608 TEU).

Всього у 2021 році морським портом «Південний» оброблено 1 005 суден, зокрема у грудні – 102.

Пріоритетні заходи 2022 року

– будівництво універсального перевантажувального комплексу, що складається з трьох терміналів, у морському порту «Південний» (причали №№38, 38/1, 38/2);

– реалізація другого пускового комплексу першоï черги проєкту «Реконструкція водних підходів, маневрових зон та операційних акваторій з урахуванням перспективного вантажообігу морського порту Південний»;

ДП «МТП «Южний»:

– будівництво складу вантажів відкритого зберігання;

– будівництво залізничного вагового комплексу;

– будівництво комплексу вагоноперекидача;

– реконструкція перевантажувального комплексу навалювальних вантажів;        – капітальний ремонт причалів №5,6.

Через причали Одеського порту за 2021 рік перевантажено 22,56 млн тонн, що становить 96,6% до результату аналогічного періоду минулого року.

Перевалка експортних вантажів знизилася на 9,3% – до 15,3 млн тонн, транзитних – на 8,3% – до 1,03 млн тонн, каботаж – на 27,0% – до 146,64 тис. тонн. Перевалка імпортних зросла – на 17,4%, до 6,09 млн тонн.

Перевалка наливних вантажів зросла на 47,1% – до 2,6 млн тонн. Переробка нафтопродуктів зросла на 139,2% – до 737,95 тис. тонн, хімічних – на 21,8%, до 74,01 тис. тонн, нафти – на 28,0%, до 1,49 млн тонн, олії – на 26,4%, до 137,75 тис. тонн.

Перевалка сипучих вантажів скоротилася на 4,6% – до 7,3 млн тонн. Переробка руди зросла на 21,1% – до 181,5 тис. тонн, будівельних – на 89,4%, до 291,62 тис. тонн. Переробка зерна знизилася на 10,2% – до 5,83 млн тонн.

Перевалка тарно-штучних вантажів зменшилася на 9,2% – до 12,68 млн тонн. Зокрема, переробка чорних металів зменшилася на 16,9% – до 4,93 млн тонн, металопрокату – на 18,3%, до 4,23 млн тонн, продовольчих вантажів – на 12,1%, до 30,54 тис. тонн, чавуну – на 10,2%, до 680,46 тис. тонн. Переробка автотехніки і сільгосптехніки становить 1,73 тис. тонн.

Крім цього, перевалка контейнерів у ваговому виразі скоротилася на 2,3% – до 7,57 млн тонн. Контейнерообіг збільшився на 3,0% – до 671 532 TEU (становить 65,67% контейнерообігу України). Інші тарно-штучні вантажі – 146,13 тис. тонн (-36,4%)

Кількість суднозаходів за 2021 рік – 1 310, зокрема у грудні – 130 суден.

Пріоритетні заходи 2022 року

– введення в експлуатацію 2-го пускового комплексу причалу №7 в Одеському морському порту (будівництво зерноперевантажувального комплексу Metals Ukraine в тилу причалу №7, будівництво станції прийомки залізничних вагонів);

проєкт «Розвиток Карантинного молу» Одеського морського порту для збільшення пропускної спроможності порту на 600000 TEU на рік (відновлення робіт з будівництва огороджувального хвилелому);

– введення в експлуатацію зерноперевантажувального комплексу пропускною спроможністю 4,5 млн тонн вантажів на рік компанії «Бруклін- Київ» (новозбудований причал №35 ДП (за будівельною нумерацією 1з);

– реконструкція причалів №№ 12–13 Платонівського молу;

– продовження причальної лінії №№ 42-43 Хлібної гавані;

– розвиток автомобільної інфраструктури (будівництво 5,3 км нової автодороги, що з’єднає М-28 Одеса – Южний з Одеським морським портом, реконструкція естакади та розвиток автошляхового господарства).

Підготовка техніко-економічного обґрунтування (ТЕО) концесії пасажирського терміналу

Приватизація ДП «ОМТП»

За підсумками 2021 року морський порт «Чорноморськ» переробив 25,64 млн тонн вантажів, що становить 107,3% від показників аналогічного періоду минулого року.

Перевалка експортних вантажів зросла на 8,1% – до 21,04 млн тонн, імпортних – на 13,3%, до 3,72 млн тонн. Перевалка транзитних вантажів зменшилася на 19,2% – до 871,55 тис. тонн, каботажних на 85,5%, до 9,41 тис. тонн.

Перевалка наливних вантажів скоротилася на 27,7% – до 1,03 млн тонн. Знизилася переробка олії – на 34,2%, до 871,90 тис. тонн.

Переробка нафтопродуктів збільшилася на 59,7% – до 159,24 тис. тонн. Перевалка сипучих вантажів збільшилася на 8,1% – до 18,21 млн тонн. Збільшилася перевалка хімічних вантажів і мінеральних добрив у 3,65 рази – до 172,30 тис. тонн, будівельних вантажів – у 5,7 разів, до 511,42 тис. тонн, цементу – у 8,6 разів, до 148,92 тис. тонн, зерна – на 9,2%, до 14,55 млн тонн. Перевалка цукру склала 122,79 тис. тонн.

Скоротилася переробка:          вугілля – на 20,7%, до 206,19 тис. тонн; руди – на 50,5%, до 610,25 тис. тонн; коксу – на 86,7%, до 8,41 тис. тонн.

Перевалка тарно-штучних вантажів збільшилася на 13,3% – до 6,4 млн тонн.

Зросла переробка: чорних металів – на 32,5%, до 988,40 тис. тонн, в тому числі чавуну – на 244,9%, до 220,74 тис. тонн; інших вантажів чорних металів – на 60,9%, до 396,69 тис. тонн; хімічних і мінеральних добрив – в 4,9 разів, до 59,51 тис. тонн; автотехніки та сільгосптехніки – на 53,3%, до 127,91тис. тонн; пром.товарів в ящиках і кіпах – у 31,72 рази, до 6,02 тис. тонн.

У той же час скоротилася перевалка: металопрокату – на 30,9%, до 300,87 тис. тонн, цементу в тарі – на 40,3%, до 162,91 тис. тонн; продовольчих товарів – на 17,7%, до 80,08 тис. тонн, в тому числі швидкопсувних – на 15,3%, до 36,99 тис. тонн; лісних вантажів – на 13,3%, до 95,34 тис. тонн.

Переробка контейнерів скоротилася на 26,5% – до 112 236 TEU. Перевалка контейнерів у ваговому виразі знизилася на 22,7% – до 1,38 млн тонн.

Обробка великовантажних автомобілів збільшилася на 38,9% – до 2,89 млн тонн. Кількість перевантажених великовантажних автомобілів зросла на 38,1% – до 98 154. Переробка інших тарно-штучних вантажів зросла на 39,5% – до 612,34 тис. тонн.

Кількість суднозаходів з початку року –  1 695, зокрема у грудні – 161.

Пріоритетні заходи 2022 року

– розвиток потужностей з перевалки зернових вантажів  підприємств КЕРНЕЛ (ТОВ «Трансгрейнтермінал», СП ТОВ «Трансбалктермінал»);

– завершення будівництва двостороннього пірса ТОВ «СП Рисоіл Термінал»;

– днопоглиблення акваторії до 15 м;

-встановлення нових відбійних пристроїв на причалах;

– поточний ремонт причалів №1 та №10 та капітальний ремонт причалу №2.

Підготовка ТЕО та оголошення концесійних конкурсів:

– залізнично-поромного комплексу ДП «МТП «Чорноморськ»;

– першого та контейнерного терміналів ДП «МТП «Чорноморськ» та окремого майна ДП «АМПУ» (причали № 1-6) в морському порту Чорноморськ;

Ізмаїльський морський порт

Загальний обсяг вантажопереробки у Ізмаїльському морському порту за 2021 рік склав 4,07 млн тонн, що на 25,5%  вище за показники 2020 року, у тому числі експорт склав 3,01 млн тонн (+15,4%), імпорт – 256,52 тис. тонн (+27,1%), транзит – 711,53 тис. тонн (+66,1%), каботаж – 93,03 тис. тонн (збіл. у 18,4 р.).

Наливних вантажів за цей період перевантажено 279,41 тис. тонн (+16.6%). В тому числі, найкращих результатів досягнуто при переробці хімічних – 142,73 тис. тонн (+56,5%). Олії перевантажено 89,42 тис. тонн (-6,5%), нафтопродуктів – 37,89 тис. тонн (-28,1%).

Навалювальних вантажів перероблено 3,29 млн тонн (+21,1%). З них: вугілля – 159,84 тис. тонн (-14,8%), руда – 2,82 млн тонн (+22,0%), будівельні – 163,21 тис. тонн (+102,6%), хімічні та мінеральні добрива – 12,86 тис. тонн (збіл. у 6,4 р.), хлібні – 27,61 тис. тонн (+135,6%).

Генеральні вантажі у звітному періоді склали 498,69 тис. тонн вантажообігу порту (+74,4%). Переробка чорних металів склала 360,72 тис. тонн. (+108,9%), металопрокату – 350,09 тис. тонн (+117,7%), хімічних та мінеральних добрив – 83,58 тис. тонн (+21,1%), цементу в тарі – 4,20 тис. тонн (-67,2%), папіру -12,89тис. тонн (збіл. 12,9 р.).

Кількість суднозаходів з початку року – 3 064, у грудні –306 суден.

У 2021 році ДП «Ізмаїльський морський торговельний порт» обробив 3,87 млн тонн, що на 27,2% вище за показники 2020 року. В тому числі, експортні вантажі – 3,04 млн тонн (+20,2%), імпорт –
219 тис. тонн (+48,8%), транзит – 557,7 тис. тонн (+67,3%).

Ренійський морський порт

Вантажопереробка в морському порту за 2021 рік склала 1,37 тис. тонн, що на 74,3%  вище за показники 2020 року, у тому числі експорт збільшився у 9 разів – до 60,94 тис. тонн, імпорт – на 99,2%, до 26,63 тис. тонн, транзит – на 67,5%, до 1,28 млн тонн.

Наливних вантажів перевантажено 60,92 тис. тонн (+165,5%), з них нафтопродукти – 19,46 тис. тонн (+161,6%), хімічні – 41,46 тис. тонн (+167,3%).

Навалювальних вантажів перероблено 1,24 млн тонн (+68,2%). З них хімічні та мінеральні добрива – 104,47 тис. тонн  (+29,9%), зернові – 862,58 тис. тонн (+134,8%).

Генеральні вантажі  у звітному періоді склали 67,12 тис. тонн вантажообігу порту (+174,7%), зокрема чорні метали – 51,87 тис. тонн, хімічні та мінеральні добрива – 6,75 тис. тонн (-62,8%).

Кількість суднозаходів з початку року – 509, у грудні – 48 суден.

ДП «Ренійський морський торговельний порт» обробило за 2021 рік 108,5 тис. тонн, що на 244,4% більше за показники 2020 року, у тому числі експорт склав 27,6 тис. тонн (чорні метали – 24,0 тис. тонн, брухт – 2,8 тис. тонн, зерно – 0,8 тис. тонн), імпорт вантажів збільшився на 16,7% – до 7,0 тис. тонн, транзит- на 189,8%, до 73,9 тис. тонн (зернові – 72,4 тис. тонн).

Кількість суднозаходів з початку року – 71, у грудні – 14.

Морський порт Усть-Дунайськ                                     

Переробка в морському порту за 2021 рік склала 64,3 тис. тонн, що на 163,5%  вище 2020 року, у тому числі експорт (зернові) склав 60,3 тис. тонн (+183,1%), імпорт (хімічні та мінеральні добрива у тарі) становить 3,8 тис. тонн (+22,6%).

Кількість суднозаходів з початку року – 41, у грудні – 8.

Білгород-Дністровський морський порт

Обробка вантажів в морському порту за 2021 рік склала 2,35 тис. тонн, що на 96,9%  менше за показники 2020 року. Експорт лісних вантажів склав 1,4 тис. тонн (-92,4%), імпорт (інші тарно-штучних вантажі (-93,8%)) – 0,95 тис. тонн (-98,3%). Кількість суднозаходів з початку року – 2, у грудні – 0.

Одеська залізниця – важлива складова єдиного транспортного конвеєра південного заходу України і є найважливішою складовою частиною залізничного транспорту держави. На її долю припадає майже 20% вантажообігу, більш 16% пасажирообігу залізниць країни.

У приміському сполученні в межах обслуговування регіональної філії «Одеська залізниця» з 1 січня по 31 грудня 2021 року перевезено 6 млн 937 тис. пасажирів, з них 1 млн 837 тис. пасажирів пільгових категорій на загальну суму 45,5 млн. грн. Всього за 12 місяців 2021 року перевезено 17,4 млн. пасажирів (131,8% показників 2020 року).

За 12 місяців 2021 року Одеською залізницею перевезено майже 153 млн. тонн вантажів всіх номенклатурних груп (98,1% показників 2020 року).

За цей період по окремим групам вантажів у порівнянні з аналогічним  періодом 2020 року зафіксовано ріст перевезень. Зокрема:

– будівельних вантажів на 15%, або на 2,, млн. тонн;

– нафтопродуктів на 7,3%, або на 276 тис. тонн;

– чорних металів на 6,9%, або на  918тис. тонн.

Від початку року в межах обслуговування регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця» виконано роботи різного виду ремонту на 195, 509 км колії.

Серед основних значних досягнень:

– будівництво та запуск другої колії  5-12 км дільниці Чорноморська – Берегова;

Під час реалізації проєкту реконструкції дільниці Чорноморська – Берегова було влаштовано другу колію на дільниці Чорноморська – Берегова між к.п. 5 км – роз’їзд 12 км довжиною 6,8 км. Зокрема, проведено капітальний ремонт переїзду 5 км із укладанням залізобетонного настилу, реконструкція пристроїв сигналізації та зв’язку, влаштовано та електрифіковано контактну мережу нової колії. Загальна кошторисна вартість проєкту складає 460,6 млн грн. з ПДВ. Завдяки облаштуванню другої головної колії пропускна спроможність перегону збільшиться з 55 до 60 пар поїздів на добу.

Надалі розглядається можливість добудови другої головної колії на дільниці пост 24 км — пост 30 км — станція Берегова/станція Хімічна. Тоді пропускна спроможність ділянки Чорноморська-Берегова-Хімічна складе вже 150 пар поїздів на добу.

– запуск швидкісного приміського комфортного потягу «Дунайський експрес», який став стартом потужного розвитку системи приміських перевезень європейського зразка в Україні за моделлю PSO.

– початок електрифікації 40-кілометрової дільниці Черкаси — ім. Тараса Шевченка, в рамках виконання програми Президента України Володимира Зеленського «Велике будівництво», де днями було завершено електрифікацію 7-кілометрового перегону ім. Тараса Шевченка-Сміла;

Триває реалізація проєкту розвитку міжнародного мультимодального маршруту Туреччина-Україна-Литва-Польща (порт «Карасу» (Туреччина) – залізничний термінал порту «Чорноморськ» (Україна) – Вільнюс / Каунас / порт «Клайпеда» (Литовська Республіка) / Каунас – Білосток (Польща)).

У  2022 році на регіональній філії заплановано роботи з електрифікації дільниці Помічна – ім. Тараса Шевченка, Черкаси-Гребінка, проект із реконструкції ст. Роздільна ,добудова другої головної колії на дільниці пост 24 км – пост 30 км — станція Берегова/станція Хімічна, відновлення залізничного приміського сполучення Одеса – Чорноморськ та інші не менш важливі проєкти. 

Авіаційний транспорт.

16 липня 2021 року відкрито нову злітно-посадкову смугу довжиною 2800 м та шириною 45 м, яку будували упродовж 31 місяця. За цей час спорудили необхідну супутню інфраструктуру – дві рульові доріжки, перон перед новим терміналом, встановили сучасну навігаційну систему посадки, що дозволятиме приймати літаки навіть за несприятливої погоди, змонтували чотири телетрапи для посадки та висадки пасажирів напряму до літаків. У 2021 році на виконання заходу було передбачено 702,95 млн грн.

На даний момент триває третя черга будівництва, в межах якої споруджують нову магістральну руліжну доріжку (МРД). Ширина нової МРД з укріпленим узбіччям складе 38,5 метрів. Будівництво доріжки розділене на три пускові комплекси. Наразі на першому пусковому комплексі тривають фінальні роботи. На другому пусковому комплексі проходять земляні роботи. Будівництво третього комплексу передбачено у 2022 році

За 2021 рік послугами Міжнародного аеропорту «Одеса» скористались 1 328 326 пасажирів (1 094 051 на міжнародних рейсах та 234 275 на внутрішніх), що на 90% більше показників 2020 року та 78% від обсягу 2019 року.

Аеропортом було прийнято та відправлено 14 559 рейсів (10 624 міжнародних та 3 935 внутрішніх), що на 56% більше показників 2020 року та 87% від обсягу 2019 року.

У 2021 році аеропорт почав співпрацювати з новими авіакомпаніями, зокрема з «Bees Airline», «AnadoluJett», «Pegasus Airlines», «Wizz Air Abu Dhabi» та «Qatar Airways». Були відкриті нові маршрути з Одеси, такі як: Єреван, Даламан, Бодрум, Тель-Авів, Абу-Дабі, Доха, о. Корфу, Іракліон, Барселона, Марс-Алам. Суттєво збільшено частоти за напрямками: Дубай, Стамбул, Варшава та Шарм-Ель-Шейх.

Міжнародний аеропорт «Одеса» став першим серед регіональних аеропортів України та другим в країні, після Міжнародного аеропорту «Бориспіль», аеропортом, що почав співпрацю з авіакомпанією «Qatar Airways». Продовжується співпраця Міжнародного аеропорту «Одеса» з іноземними авіакомпаніями, а саме: «Turkish Airlines», «airBaltic», «Austrian Airlines», «LOT Polish Airlines», «Flydubai»,  «Windrose», «YanAir», «Czech Airlines».

Плани 2022 року

Забезпечення розвитку Міжнародного аеропорту «Одеса» (виконання 3 черги робіт проєкту «Реконструкція, будівництво аеродромного комплексу КП «Міжнародний аеропорт Одеса»)

Початок реконструкції аеропорту «Ізмаїл» (відновлення сертифікаційної придатності та реконструкція авіаційної інфраструктури міжнародного аеропорту «Ізмаїл»)