Морські порти України та Одеської області: січень-листопад 2020 року

За 11 місяців 2020 року портові оператори у морських портах України обробили 145,78 млн тонн вантажів, що на 1,44 млн т або на 1,0% більше ніж за аналогічний період минулого року.

Перевалка експортних вантажів зросла до 112,5 млн т (+3,6%), каботажних до 2,28 млн т (+22,8%),негативна динаміка імпортних – 21,77 млн т (-8,2%) та транзитних — 9,22 млн т (-9,8%) вантажів.

Лідерами за обсягами перевалки є руда та зернові вантажі.

У зазначений період, перше місце займають зернові вантажі, перевалка яких склала 44,2 млн тонн. На другому місці– руда у обсязі 40,65 млн т, що на 20,8% перевищує аналогічний показник минулого року.

Перевалка чорних металів зросла на 9,3% і складає 15,23 млн т, олії на 6,9% у обсязі 5,7 млн т, а нафти — у 2,2 раз, з обсягом обробки 1,97 млн т. 

Перевалка контейнерів сягнула позначки у 952,65 тис. TEU та перевищила минулорічний показник на 4,6%.

За обсягами перевалки лідерами є п’ять морських портів, які загалом обробили  133,65 млн т вантажів, що складає 91,7% від загальних показників обробки в морських портах України.

Флагманом перевалки вантажів у січні –листопаді 2020 року став морський порт «Південний» з обсягом 56,42 млн т обробленого вантажу (+16,2%).

На другому місці – морський порт Миколаїв з перевалкою у 27,49 млн т (-8,9%), а на третьому та четвертому місцях – морські порти Чорноморськ та Одеса в обсязі 21,74 млн т (-7,8%) та 21,4 млн т (-6,7%) відповідно.

Всього у січні-листопаді морськими портами України оброблено 9964 судна, зокрема у листопаді- 960.

За фактичними даними ДП «Адміністрація морських портів України» в січні-листопаді 2020 року вантажопереробка в морських портах Одеської області склала 103,38 млн тонн, що становить 103,1% до показників 2019 року (по Україні 101,0%).

Вантажопереробка експортних вантажів в морських портах області склала 79 млн 78 тис. тонн (107,6% до показників 2019 року), імпортних – 14 млн. 641 тис. тонн (90,7% до показників 2019 року).

Перевалка транзитних вантажів склала 9 млн 68 тис. тонн (88,8% від показників 2019 року), внутрішнє сполучення – 591,99 тис. тонн.

За січень-листопад 2020 року морські порти Одеської області обробили 6663 суден, зокрема протягом листопада – 625.

Портові оператори морського порту Південний за січень–листопад поточного року збільшили вантажообіг в порівнянні з аналогічним періодом минулого року на 16,2% – до 56,421 млн тонн.

Вантажопереробка експортних вантажів в порту склала 43 млн 448 тис тонн (+22,8% до показників 2019 року), імпортних — 6 млн. 671 тис тонн (+0,9%), транзитних — 5 млн 968 тис тонн (-8,2%). Вантажопереробка каботажних вантажів склала 332,4 тис тонн (зростання більш ніж в 12 разів до показників 2019 року).

Навалювальних вантажів було перероблено 48114,9 (+16,4%), наливних — 4897,6 тис тонн (+23,1%), генеральних вантажів — 3408,6 тис тонн (+ 6,7%).

Переробка контейнерів в морському порту Південний за звітний період збільшилася на 9,8% в порівнянні з 2019 роком і склала 2949,5 тис тонн (223511 TEU.)

Кількість суднозаходів з початку року – 1108, в тому числі у листопаді – 95.

В розрізі стивідорних операторів, за підсумками роботи ДП «Морський торговельний порт «Южний» в січні-листопаді 2020 року збільшило вантажообіг в порівнянні з аналогічним періодом минулого року на 26% – до 17,2 млн тонн.

Зерновий термінал Neptune в листопаді 2020 року наростив обсяг перевалки в порівнянні з відповідним місяцем минулого року майже на 66% – до більш ніж 478 тис. тонн.

Neptune за підсумками минулого місяця зайняв другу позицію в десятці найбільших експортних терміналів України за обсягами перевалки, піднявшись на шість пунктів. Частка терміналу на ринку експорту зернових склала 8,8%.

Через причали Одеського порту в січні-листопаді 2020 року перевантажено 21,4 млн тонн, що становить 93,3% до результату аналогічного періоду минулого року.

Перевалка експортних вантажів знизилася на 8,15% – до 15,4 млн тонн, імпортних вантажів на 1,8% – до 4,75 млн тонн, транзитних – на 5,3%, до 1050,4 тис. тонн,  каботажних зменшилась – на 14%, до 189,3 тис. тонн.

При цьому, в номенклатурі масових вантажів металопродукція та нафта зберегли позитивну динаміку.

Перевалка наливних вантажів зменшилась на 5% – до 1,6 млн тонн. Зокрема, переробка нафти зросла на 19,7% – до 1079,1 тис. тонн. Перевалка нафтопродуктів скоротилася на 44,5% – до 307,0 тис. тонн, рослинного масла – на 23,4%, до 109 тис. тонн.

Перевалка сипучих вантажів скоротилася на 26,6% – до 7,04 млн тонн. Зокрема, переробка зерна знизилася на 25,5% – до 5,92 млн тонн, руди – на 50,8%, до 134,63 тис. тонн.

Перевалка тарно-штучних вантажів збільшилася на 9,4% – до
12,7 млн тонн. Зокрема, переробка чорних металів зросла на 28,7% –
до 5,38 млн тонн, в тому числі металопрокату – на 38,8% до 4,72 млн тонн.

Крім цього, перевалка контейнерів у ваговому виразі скоротилася на 2,1% – до 7,06 млн тонн. Контейнерообіг зменьшився на 0,3 % – до 590829 TEU (становить 62,0% контейнерообігу України).

Кількість суднозаходів з початку року – 1266, в тому числі
у листопаді — 106.

Протягом 11 місяців перевезено 337365 пасажирів (внутрішні перевезення).

У листопаді поточного року Одеською філією Адміністрації морських портів України був укладений договір на розробку проекту реконструкції причалів №№12-13 Платонівського молу.

Майбутня реконструкція причалів №№12-13 орієнтована на збільшення обсягів перевалки зазначеної номенклатури, утворення нових складських площ і отримання можливості ставити до причалів судна більшої водотоннажності.

Готовність нового причалу 1-з Одеського порту складає 93 відсотки.

Нагадаємо, що будівництво причалу 1-з є частиною великого інвестиційного проекту, який Адміністрація морських портів України реалізує спільно з компаніями «Бруклін-Київ» і «Луї Дрейфус Україна» за підтримки Європейського банку реконструкції і розвитку (сума інвестицій – більше $ 100 млн, пропускна здатність – 4 млн. тонн на рік). У готовому вигляді причал матиме 254 метра в довжину, 35 метрів в ширину і глибину біля кордону 12 метрів з перспективою до 13,5 м. Цих параметрів досить для прийому суден-панамаксів, дедвейтом 60 тисяч тонн і вище.

Друга черга реконструкції причалу №7 в Одеському порту набирає темп. Уже в жовтні компанія-підрядник приступила до виконання загальнобудівельних робіт на 2-му пусковому комплексі причалу, довжиною 223 метри.

На кінець листопада вже занурено до проектної позначки 55 з 66 паль, кожна з яких має діаметр – 1420 мм і довжину близько 33 метрів.Паралельно з облаштуванням пальового ряду, ведеться демонтаж залізничних колій і підкранових рейок, відбійних пристроїв старої конструкції причалу.

Вантажообіг морського порту Чорноморськ за січень-листопад
2020 року склав 21,74 млн тонн що становить 92,2% до показників за аналогічний період минулого року.

В тому числі, експортних вантажів перероблено 17,75 млн тонн (98,3% від показників 11 місяців 2019 року), імпортних – 2,96 млн тонн (67,6% від показників аналогічного періоду 2019-го), транзитних вантажів – 970 тис. тонн (+3,9% до результатів 11 місяців 2019-го), каботажних вантажів – 65 тис. тонн (32,5% від показників 2019-го).

Навалювальних вантажів за цей період перевантажено 15,37 млн тонн (94,7% від показників 2019 року). В тому числі, найкращих результатів досягнуто при переробці зернових вантажів – 12,13 млн тонн (+8,4% до показників цього ж періоду минулого року).

Наливних вантажів за 11 місяців перероблено 1,33 млн тонн (94,7% від показників 2019 року). З них олії перевантажено 1,23 млн тонн (87,8% від показників минулого року), нафтопродуктів – 97 тис. тонн (58,6% від результатів 11 місяців 2019-го).

Генеральні вантажі у звітному періоді склали 5,04 млн тонн вантажообігу порту (86,6% від минулорічних показників). Авто- й сільгосптехніки перевантажено 76 тис. тонн (+17,3% до результатів 11 місяців 2019-го). Цементу в тарі перевантажено 266 тис. тонн (збільшення показників майже у 12 разів), продовольчих – 74 тис. тонн (90,4% від показників 2019-го), з них швидкопсувних вантажів – 27 тис. тонн (49,4% від показників 11 місяців 2019 року). Великовантажних автомобілів оброблено 1,79 млн або 61 191 одиниця, що на 190 тис. тонн або на 5161 одиницю більше показників аналогічного періоду 2019 року.

Кількість суднозаходів з початку року – 1478, в тому числі
у листопаді– 148.

ДП «Морський торговельний порт «Чорноморськ»  за 11 місяців обробив 3,82 млн тонн вантажів або 17,6% від загального вантажообігу порту.

ТОВ «СП Рісоїл Термінал» реалізувало комплексний проєкт з модернізації терміналу .

Виконано:

розширення та вдосконалення потужності терміналу

будівництво сучасного вантажно-розвантажувального комплексу

впровадження сучасних технологій автоматизації та електропостачання

Ізмаїльський морський порт

Загальний обсяг вантажопереробки у Ізмаїльському морському порту за 11 місяців поточного року склав 2 мільйони 976 тисяч тонн, що на 24%  нижче за показники аналогічного періоду 2019 року, у тому числі експорт 2 млн 427 тис. тонн, імпорт – 186,1 тис. тонн., транзит 357,8 тис. тонн.

У номенклатурі вантажів Ізмаїльського морського порту найбільший обсяг вантажообігу незмінно складають: руда всяка (загальний обсяг за 11 місяців складає 2129,2 тис. тонн), вугілля (165,17 тис. тонн) та чорні метали (160,27 тис. тонн).

Серед об’єктивних чинників падіння показників – криза в металургійній галузі, що призвела до зниження попиту на залізорудну сировину, що перевантажують через Ізмаїльський порт, а також глобальна економічна криза, з якою зіткнулася світова економіка внаслідок пандемії коронавирусу

Кількість суднозаходів з початку року – 2397, зокрема протягом листопада- 211.

Ренійський морський порт

Вантажопереробка в морському порту за січень-листопад 2020 року склала 741,3 тис.тонн, що на 35,5%  нижче за показники аналогічного періоду 2019 року.

Експорт – 6,71 тис. тонн, що становить 77,3% до показників минулого року. Імпорт – 13,21 тис. тонн, Транзит –721,24 тис. тонн (63,2% до показників минулого року)

Основні чинники зниження вантажопереробки – зниження транзиту зернових та інших сипучих вантажів. 

Кількість суднозаходів з початку року – 372, зокрема протягом
листопада – 61.

Портовий оператор ТОВ «Агро-Рені» наростив свої потужності зі зберіганням зернових та продовольчих культур. Побудовано склад підлогового зберігання зернових та продовольчих культур загальною місткістю 8 тис. тон. Це дасть змогу збільшити одночасне зберігання до 25 тис. тон.

ПП «Транс-Експо», портовий оператор Ренійського морського порту, побудувало зерновий перевантажувальний комплекс вартістю близько $ 2,5 млн.

У складі комплексу десять нових складських приміщень потужністю одноразового зберігання 18 тис. тонн, що дозволяє накопичувати партію для оперативної навантаження на судно. Також навантаження може здійснюватися безпосередньо з вантажного автотранспорту стрічковими транспортерами.

Білгород-Дністровський морський торговельний порт

Вантажопереробка в морському порту за період січень-листопад 2020 року склала 75,35 тис. тонн, що складає 64,3% показників аналогічного періоду 2019 року, експорт 18,53 тис. тонн (лісні вантажі), імпорт – 56,8 тис. тонн.

Кількість суднозаходів з початку року – 27, протягом листопада– 1.

Морський порт «Усть-Дунайськ»

Вантажопереробка в морському порту за період січень-листопад
2020 року склала 24,4 тис. тонн (з них експорт зерна 21,3 тис. тонн, , імпорт генеральних вантажів – 3,10 тис. тонн, що складає 29,3% показників аналогічного періоду 2019 року). Основні чинники зниження вантажопереробки – майже повна відсутність суднозаходів, імпорту та транзиту.

Кількість суднозаходів  протягом листопада – 3, з початку року – 15.