За 7 місяців 2020 року портові оператори у морських портах України обробили 92,0 млн тонн вантажів, що на 6,1 млн т або на 7,1% більше ніж за аналогічний період минулого року. Перевалка експортних вантажів зросла до 69,5 млн т (+6,1%), імпортних до 14,3 млн т (+7,7%), транзитних до 6,4 млн т (+14%), каботажних до 1,4 млн т (+41,9%).
Лідерами за обсягами перевалки є руда та зернові вантажі. У зазначений період, перше місце займає руда у обсязі 26,4 млн т, що на 43,4% перевищує аналогічний показник минулого року. На другому місці – зернові вантажі, перевалка яких склала 26,3 млн тонн. Перевалка вугілля зросла на 32,2% і складає 3,6 млн т, олії на 7,4% у обсязі 3,9 млн т, а нафти — у три рази, обсягом обробки 1,3 млн т. Перевалка контейнерів сягнула позначки у 604,0 тис. TEU та перевищила минулорічний показник на 10,6%.
За обсягами перевалки лідерами є п’ять морських портів, які загалом обробили 84,0 млн тонн вантажів, що складає 91,0% від загальних показників обробки в морських портах України.
Флагманом перевалки вантажів у січні – липні 2020 р. став морський порт Південний обсягом 36,4 млн т. обробленого вантажу (+29,5%).
На другому місці морський порт Миколаїв з перевалкою у 16,6 млн т. (-8,8%), а на третьому та четвертому місцях морські порти та Одеса та Чорноморськ у обсязі 13,8 млн т. (-1,2%) та 13,3 млн т (-6,3%) відповідно.
Всього у січні-липні морськими портами України оброблено 6006 судна, зокрема в липні 691.
За фактичними даними ДП «Адміністрація морських портів України» в січні-липні 2020 року вантажопереробка в морських портах Одеської області склала 66 млн 042 тис. тонн, що становить 110% до показників 2019 року (по Україні 107,3%).
Вантажопереробка експортних вантажів в морських портах області склала 49 млн 632,46 тис. тонн (110,2% до показників 2019 року), імпортних – 9 млн. 651,43 тис. тонн (109% до показників 2019 року).
Перевалка транзитних вантажів склала 6 млн 365,48 тис. тонн (112% від показників 2019 року), внутрішнє сполучення – 392,19 тис. тонн.
За січень-липень 2020 року морські порти Одеської області обробили 4217 суден, зокрема протягом липня – 595.
Морський порт «Південний» в січні-липні 2020 року збільшив вантажообіг в порівнянні з аналогічним періодом минулого року на 29,5% – до 36,429 млн тонн.
Переробка експортних вантажів збільшилася на 27,5% – до 27,282 млн тонн, імпортних – на 30,4%, до 4,724 млн тонн, транзитних – на 35%, до 4,174 млн т. Перевалка каботажних вантажів склала 248,61 тис. Тонн.
Переробка наливних вантажів зросла на 30,3% – до 3,26 млн т. Зокрема, перевалка хімічних вантажів збільшилася на 8,3% – до 1,573 млн тонн, нафтопродуктів – в 2,1 рази, до 161,5 тис. тонн. Перевалка рослинного масла скоротилася на 6,8% – до 905,21 тис. тонн. Переробка нафти склала 620,34 тис. тонн.
Перевалка сипучих вантажів збільшилася на 32,1% – до 30,401 млн т. Зокрема, переробка руди зріс на 55,4% – до 21,31 млн тонн, вугілля – на 30,4%, до 2,779 млн тонн, хімічних вантажів і мінеральних добрив – в 4,4 рази, до 839,94 тис. тонн. Перевалка зерна скоротився на 20,8% – до 4,645 млн тонн, будівельних вантажів – на 43,1%, до 248,61 тис. тонн. Переробка інших сипучих вантажів знизилася на 11,8% – до 578,65 тис. тонн.
Перевалка тарно-штучних вантажів збільшилася на 6% – до 2,769 млн т. Зокрема, переробка чорних металів скоротилася на 14,1% – до 795,8 тис. тонн, в тому числі чавуну – на 8,8%, до 507,48 тис. тонн, металопрокату – на 22,2%, до 288 , 32 тис. тонн. Перевалка цементу в тарі склала 23,94 тис. тонн, хімічних вантажів і мінеральних добрив – 21,79 тис. тонн, інших товарно-штучних вантажів – 0,05 тис. тонн.
Крім цього, переробка контейнерів у ваговому виразі зросла на 17,5% – до 1,927 млн т. Контейнерообіг збільшився на 26,5% – до 144 909 TEU (становить 23,9% контейнерообігу України).
Кількість суднозаходів з початку року – 718, в тому числі в липні – 100.
В розрізі стивідорних операторів, за підсумками роботи ДП «МТП «Южний» вантажообіг у липні 2020 року склав 1 мільйон 533,6 тисяч тонн вантажів.
З них 72,3% становить експорт, 1 мільйон 109,1 тисяч тонн.
У причалів ДП «МТП «Южний» оброблено 33 судна (+ 50% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року). За звітний період держстивідор прийняв 18 суден типу Capesize (+ 50%).
Протягом 7 місяців 2020 року 100 суден типу Capesize оброблено в ДП «МТП« Южний »
За 7 місяців на судна завантажено 8 мільйонів 507,6 тисяч тонн руди (+ 71% в порівнянні з аналогічним періодом минулого року), 271,9 тисяч тонн чавуну і 141,6 тисяч тонн шроту і лушпиння. 1 мільйон 300,2 тисяч тонн руди – транзитний вантаж (+ 30%).
Зерновий термінал Neptune з початку роботи в тестовому режимі і станом на 28.07.2020 обробив 4 млн тонн.
ТІС-Вугілля в липні 2020 року оновив власні рекорди добової і позмінної обробки вагонів. З 16 на 17 липня термінал обробив 1112 вагонів за добу. Тоді ж було оновлено позмінний рекорд, вивантаження – 563 вагона за зміну (з 20:00 до 08:00). Ці показники – максимальні за весь час роботи терміналу.
Через причали Одеського порту в січні-липні 2020 року перевантажено 13, 763 млн тонн, що становить 98,8% – до результату аналогічного періоду минулого року.
Перевалка експортних вантажів знизилася на 3,7% – до 9,929 млн тонн, транзитних – на 11,2%, до 674,89 тис. тонн. Переробка імпортних вантажів зросла на 9,8% – до 3,021 млн тонн, каботажних – на 24%, до 138,08 тис. тонн.
Перевалка наливних вантажів збільшилася на 14,2% – до 1,085 млн тонн. Зокрема, переробка нафти зросла на 59,5% – до 652,8 тис. тонн. Перевалка нафтопродуктів скоротилася на 25,7% – до 264,94 тис. тонн, рослинного масла- на 23,2%, до 70,35 тис. тонн, хімічних вантажів – в 2,1 рази, до 21,43 тис. тонн. Переробка інших наливних вантажів збільшилася на 57,4% – до 75,37 тис. тонн.
Перевалка сипучих вантажів скоротилася на 25,2% – до 4,201 млн тонн. Зокрема, переробка зерна знизилася на 21,2% – до 3,856 млн тонн. Одна з головних причин падіння перевалки зернових — в умовах наростаючої кризи світової економіки і нестабільних цін на зернові культури на світовому ринку, імпортери знизили обсяги закупівель зерна в очікуванні зниження цін після збору нового врожаю.
Перевалка руди знизилась на 9,3%, до 119,34 тис. тонн, будівельних вантажів – в 3,3 рази, до 68 тис. тонн. Переробка інших сипучих вантажів скоротилася в 2,3 рази – до 158,19тис. тонн.
Перевалка тарно-штучних вантажів збільшилася на 15% – до 8,477 млн тонн. Зокрема, переробка чорних металів зросла на 38,3% – до 3,796 млн тонн, в тому числі металопрокату – на 42,9%, до 3,379 млн тонн, чавуну – на 58,6%, до 416,95 тис. тонн. Перевалка продовольчих вантажів збільшилася на 5,3% – до 15,85 тис. тонн, в тому числі швидкопсувних – знизилася на 17,3%, до 12,44 тис. тонн. Переробка хімічних вантажів і мінеральних добрив скоротилася на 32,4% – до 11,97 тис. тонн.
Показники нижчі у найбільш вагомий вантаж порту – зернові навалом – у порівнянні з аналогічним періодом минулого року, 23,6 відсотків обсягів: три з семи стивідорних компаній порту, що оперують зерно перевантажувальними комплексами, знизили показники по зерновим.
Крім цього, перевалка контейнерів у ваговому виразі зросла на 0,1% – до 4,501 млн тонн. Контейнерообіг збільшився на 3,3% – до 372 381 TEU (становить 61,5% контейнерообігу України). Переробка інших тарно-штучних вантажів зросла на 58,5% – до 151,87 тис. тонн
Кількість суднозаходів з початку року – 802, в тому числі в липні – 141.
Протягом семи місяців перевезено 127 839 пасажирів (внутрішні перевезення) зокрема протягом липня – 91 801.
АТ «Укрзалізниця» (УЗ, Київ) співпрацюватиме з німецькою логістичною компанією Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) для розвитку інтермодальних залізничних перевезень в Україні. Меморандум передбачає визначення заходів для поліпшення пропускної спроможності залізничної станції «Одеса-порт» та залізничної інфраструктури з метою забезпечення збільшення вантажообігу порту; вжиття заходів для підвищення ефективності комерціалізації інтермодальних поїздів; узгодження тарифів згідно з міжнародними практиками.
Рішенням сесії Одеської міської ради від 22 липня поточного року Службі автомобільних доріг в Одеській області надано дозвіл на розробку проекту землеустрою для будівництва та експлуатації автомобільної дороги державного значення «Під’їзд до Одеського морського порту». Проект рішення до порядку денного сесії у встановленому порядку внесла постійна комісія міськради з питань землеустрою та земельних правовідносин.
Станом на середину серпня 2020 року на виділеній під реконструкцію частини причалу №7 Карантинній гавані в Одеському порту виконано 95% передбачених проектом реконструкції будівельних робіт. Реконструйована частина найбільшого по довжині причалу порту буде готова до здачі в експлуатацію вже в кінці поточного місяця.
Реконструкція причалу № 7 – один з наймасштабніших інвестиційних проектів Одеського порту. Після включення об’єкта реконструкції до чинного виробничий цикл стивідорна компанія ТОВ «Металзюкрейн», яка оперує причалом № 7, отримає нову, обладнану за останнім словом технології гідротехнічного будівництва, інфраструктуру для морської перевалки вантажів.
Власний флот філії «Дельта-лоцман» ДП «Адміністрація морських портів України» (АМПУ) завершив експлуатаційне днопоглиблення та відновлення паспортних глибин на декількох ділянках акваторії Одеського морського порту, яке розпочалось в квітні.
Зокрема, паспортні глибини відновлені на 2-му коліні підхідного каналу порту, на ділянці повідомлення 1-го і 2-го колін, а також в акваторії Нафтогавані. Днопоглиблення загальним обсягом 44 тис. кубометрів виконали судна технічного флоту філії «Дельта-лоцман» – земкараван «Ріон» і землесос «Інгульський».
Вантажообіг морського порту Чорноморськ за січень-липень 2020 року склав 13 млн 298 тис. тонн вантажів, що складає 93,7% від показників аналогічного періоду минулого року.
Перевалка експортних вантажів скоротилася на 2,3% – до 10,81 млн тонн, імпортних – на 24,3%, до 1,735 млн тонн, транзитних – збільшилася на 4,3%, до 747,79 тис. тонн. Переробка каботажних вантажів склала 5,5 тис. тонн.
Перевалка наливних вантажів знизилася на 5,2% – до 895,59 тис. тонн. Зокрема, переробка рослинного масла скоротилася на 5% – до 843,69 тис. тонн, нафтопродуктів -на 10,8%, до 51,9 тис. тонн.
Переробка сипучих вантажів знизилася на 3,1% – до 9,374 млн т. Зокрема, перевалка зерна зросла на 8,2% – до 7,454 млн т. Переробка руди скоротилася на 26,2% – до 728,01 тис. тонн, вугілля – на 41,3%, до 200,34 тис. тонн, будівельних вантажів – в 4,4 рази, до 51,45 тис. тонн. Перевалка коксу склала 63,35 тис. тонн, хімічних вантажів і мінеральних добрив – 12,23 тис. тонн. Переробка інших сипучих вантажів знизилася на 30,2% – до 741,37 тис. тонн.
Перевалка тарно-штучних вантажів скоротилася на 15,3% – до 3,028 млн тонн. Зокрема, переробка чорних металів знизилася в 2,7 рази – до 414,3 тис. тонн, в тому числі перевалка металопрокату скоротилася в 3,6 рази – до 171,02 тис. тонн, переробка чавуну склала 64,01 тис. тонн , перевалка інших вантажів чорних металів знизилася в 2,7 рази – до 179,27 тис. тонн.
Переробка цементу в тарі склала 152,23 тис. тонн. Перевалка лісових вантажів скоротилася на 28,1% – до 74,32 тис. тонн, хімічних вантажів і мінеральних добрив – в 12,8 рази, до 4,64 тис. тонн. Переробка продовольчих вантажів зросла на 85,9% – до 73,77 тис. тонн, в тому числі швидкопсувних продовольчих вантажів – на 14,7%, до 25,26 тис. тонн. Перевалка автотехніки і сільгосптехніки збільшилася на 34,3% -до 39,74 тис. тонн.
Крім цього, переробка контейнерів у ваговому виразі збільшилася на 7,7% – до 1,042 млн тонн. Контейнерообіг виріс на 23,6% – до 87 477 TEU. (становить 14,5% контейнерообігу України).
Кількість суднозаходів з початку року – 898 , в тому числі в липні– 99.
Вантажообіг на власних причалах ДП «АМПУ» склав 9 млн 703 тис. тонн або 73% від загального обсягу.
При цьому державний портовий оператор «МТП «Чорноморськ» обробив 2 млн 606 тис. тонн вантажів або 19,6% від загального вантажообігу порту.
ДП «Морський торговельний порт (МТП) «Чорноморськ» розпочало підготовку до реалізації проектів державно-приватного партнерства в морському порту «Чорноморськ» відповідно до наказу Міністерства інфраструктури №368 від 24 червня 2020 року.
Зазначеним наказом розпочато підготовку до передачі в концесію території поромного комплексу і тилів причалів причалів №№1-6 (першого вантажного району і контейнерного терміналу) МТП «Чорноморськ». На сьогоднішній день реалізуються підготовчі кроки по вибору експертної організації-консультанта, за допомогою якої буде проведена систематизація інформації, аналіз і ТЕО державно-приватного партнерства.
Ізмаїльський морський порт
Вантажопереробка в морському порту за cічень-липень 2020 року склала 1 млн 932, 05 тис. тонн, що на 28,1% нижче за показники аналогічного періоду 2019 року, у тому числі експорт 1 млн 591,48 тис. тонн, імпорт – 126,67 тис. тонн., транзит 213,90 тис. тонн.
Основну частину вантажопереробки становить перевалка руди, що становить 1 млн 399,62 тис. тонн (66,5% до показників минулого року), перевантажено 78,77 тис.тонн вугілля, інших сипучих – 73,45 тис. тонн, що на 25,4% вище за показники аналогічного періоду минулого року.
Ізмаїльський морський порт за період січень-липень прийняв 13,27 тис тонн нафтопродуктів, що становить +44,7% до показників минулого року.
Перевантаження генеральних вантажів складає – 197,16 тис.тонн, що становить 93,4% до показників аналогічного періоду минулого року.
Кількість суднозаходів з початку року – 1557, зокрема протягом липня- 231.
4 серпня 2020 року в Ізмаїлі відкрився сезон прогулянкових рейсів на пасажирському тримарані. З морського вокзалу Ізмаїлу почали здійснюватися прогулянкові рейси на пасажирському тримарані. Водні прогулянки на тримарані компанії «Ізмаїл-тур» акваторією Ізмаїльського порту викликали великий попит серед мешканців та гостей міста.
Ренійський морський порт
Вантажопереробка в морському порту за січень-липень 2020 року склала 566,1 тис.тонн, що на 24,9% нижче за показники аналогічного періоду 2019 року.
Експорт – 3,8 тис. тонн (інші сипучі вантажі), що становить 52% до показників минулого року. Імпорт – 7, 4 тис. тонн (нафтопродукти), Транзит –554,9 тис. тонн.
Основні чинники зниження вантажопереробки – зниження транзиту зернових та інших сипучих вантажів.
Суховантажних сипучих перевалено 533,87 тис. тонн, що становить 73% до показників минулого року. Основну частину вантажопереробки становить транзит зернових вантажів – 339,61 тис. тонн, інші сипучі – 139,04 тис. тонн.
Кількість суднозаходів з початку року – 221, зокрема протягом липня – 20.
Ренійський морський порт отримав податкову пільгу, а саме нульову ставку плати податку на землю. Таке рішення 3 липня 2020 року одноголосно прийнято на сесії Ренійської міської ради. Податкова пільга розрахована на рік і діятиме вже з 1 серпня 2020 року.
Такий крок для стабілізації економічного становища державної стивідорної компанії, яка зараз немає можливості виконувати усі свої фінансові зобов’язання перед місцевою владою, а також для створення передумов для розвитку стивідорного бізнесу і збільшення вантажоперевалки в Ренійському морському порту, було ініційовано Радою Ренійського морського порту на засіданні 25 травня 2020 року.
Білгород-Дністровський морський торговельний порт
Вантажопереробка в морському порту за період січень-липень 2020 року склала 43,76 тис. тонн, що складає 50,6% показників аналогічного періоду 2019 року, експорт 9,54 тис. тонн (лісні вантажі), імпорт – 34,22 тис. тонн (генеральні вантажі).
Майже повна відсутність експорту лісних вантажів вплинула на загальні показники вантажопереробки. Кількість суднозаходів з початку року – 16, протягом липня – 2.
Морський порт «Усть-Дунайськ»
Вантажопереробка в морському порту за період січень-липень 2020 року склала 9,6 тис. тонн (з них експорт зерна 6,5 тис. тонн, імпорт генеральних вантажів – 3,1 тис. тонн), що складає 32,4% показників аналогічного періоду 2019 року. Основні чинники зниження вантажопереробки – майже повна відсутність суднозаходів, імпорту та транзиту.
Кількість суднозаходів протягом липня – 2, з початку року – 5.