Морські порти України та Одеської області: січень-грудень 2020 року

За січень-грудень 2020 року портові оператори у морських портах України обробили 158,86 млн т. вантажів, що на 1,14 млн т. або на 0,7% менше ніж у 2019 році.

Перевалка експортних вантажів зросла до 122,84 млн т. (+1,5%), каботажних до 2,37 млн т. (+10,7%), негативна динаміка імпортних – 23,63 млн т. (-8,6%), та транзитних – 10 млн т. (-9,1%). 

Лідерами за обсягами перевалки є руда та зернові вантажі.

За підсумками року перше місце займають зернові вантажі, перевалка яких склала 48 млн т., що на 6,61 млн т. або на 12,1% нижче показника 2019 року. На другому місці — руда у обсязі 44,22 млн т., що на 6,9 млн т. (+18,5%) більше аналогічного показника 2019 р. Перевалка чорних металів зросла 8,6% і складає 16,64 млн т., олії + 6,7% у обсязі 6,2 млн т., нафти зросла у 2,2 раз, з обсягом у 2,15 млн т.

Перевалка контейнерів сягнула позначки 1,05 млн TEU та перевищила минулорічний показник на 4,1%.

За підсумками січня- грудня 2020 року за обсягами перевалки лідерами є п’ять морських портів, які загалом обробили 145,89 млн т вантажів, що складає 91,8% від загальних показників обробки в морських портах України.

Флагманом перевалки вантажів у січні – грудні 2020 року став морський порт «Південний» з обсягом 61,66 млн т обробленого вантажу (+14,5%).

На другому місці – морський порт Миколаїв з перевалкою у 30,07 млн т (-10%), На третьому та четвертому місцях – морські порти Чорноморськ та Одеса в обсязі 23,86 млн т (-8,8%) та 23,29 млн т (-8,1%) відповідно.На п’ятому — морський порт Маріуполь, який збільшив перевалку до 7,01 млн т (+8,1%).

Всього у січні-грудні морськими портами України оброблено 10851 судна, зокрема у грудні- 887.

За фактичними даними ДП «Адміністрація морських портів України» в січні-грудні 2020 року вантажопереробка в морських портах Одеської області склала 113,05 млн тонн, що становить 101,8% до показників 2019 року (по Україні 99,05%).

Вантажопереробка експортних вантажів в морських портах області склала 86 млн 605,8 тис. тонн (105,7% до показників 2019 року), імпортних – 15 млн. 953 тис. тонн (90,35% до показників 2019 року).

Перевалка транзитних вантажів склала 9 млн 877 тис. тонн (89,7% від показників 2019 року), внутрішнє сполучення – 617,7 тис. тонн.

Портові оператори морського порту Південний за січень–грудень 2020 року встановили абсолютний рекорд з вантажообігу серед всіх українських морпортів — 61 млн 665 тис. тонн.

Вантажообіг експортних вантажів склав 47 млн 630 тис. тонн (+20,2 % до показників 2019 року), імпортних — 7 млн 211 тис. тонн (– 0,7 % до показників 2019 року).Транзитних вантажів було оброблено 6 млн 477 тис. тонн (– 6,7 % до показників 2019 року).

Перевантаження каботажних вантажів збільшилась більше ніж в 12 разів у порівнянні з минулим роком і склало 346,6 тис. тонн.

Навалювальних вантажів в морському порту Південний було оброблено 52587,3 тис. тонн (+14,3 % до показників 2019 року), наливних — 5319,7 тис. тонн (+23,9 % до показників 2019 року), генеральних вантажів було оброблено 3758,8 тис. тонн (+5,6 % до показників 2019 року).

Лідери в номенклатурі вантажів — це вугілля, руда, зернові.

Переробка контейнерів в морському порту Південний за звітний період збільшилась на 7,5% в порівнянні з попереднім роком і склала 3236,2 тис. тн. (243 792 TEU.)

В розрізі стивідорних операторів, 18,8 мільйонів тонн вантажів перевалив ДП «Морський торговельний порт «Южний» у 2020 році. Це максимальний показник за всю історію підприємства, який вище за попередній рекорд на 24%. ДП «МТП «Южний» є найбільшим державним стивідором за обсягом вантажообігу.

Номенклатура вантажів включає руду, чавун, вугілля, зернові та продукти їх перероблення, обладнання. Обробка експортної руди збільшилася на 4,8 мільйонів тонн (+53% у порівнянні з 2019 роком), становить 13,7 мільйонів тонн. Зростання перевалки експортних вантажів дорівнює 47% до показника минулого року.

Держстивідор обробив 6 суден з компонентами для вітрогенераторів: колони, гондоли, хаби, приводи. Вперше ДП «МТП «Южний» опрацювало великогабаритні елементи вітроелектростанцій – лопаті. Перед розвантаженням даного обладнання було проведено розширення доріг, підготовка складів, розроблена технологія обробки негабаритних вантажів.

Протягом 2020 року Морський торговельний порт «Южний» обробив 330 суден, включаючи 154 судна типу Capesize. Кількість судозаходів на 36% вище за торішній результат. 257 010 піввагонів оброблено колективом держстивідора в 2020 році. Цей показник на 19% вище минулорічного.

Група терміналів ТІС в 2020 році, у порівнянні з 2019 роком, наростив обсяги на 10% і досяг чергового особистого рекорду, а також максимального вантажообігу серед всіх портових операторів України – 36,6 млн тонн

TIS Container Terminal Ukraine за 12 місяців 2020 року
збільшив контейнерооборот в порівнянні з аналогічним періодом минулого року на 11,5% – до 243 792TEU.  

Морський нафтовий термінал (МНТ) «Південний» у 2020 року вперше за вісім років поновив регулярне перевантаження нафти.

В 2020 році на причалі № 3Н було опрацьовано 11 танкерів; дедвейтом вище 100 тис тонн загальним об‘ємом 982,2 тис тонн нафти

Через причали Одеського порту в січні-грудні 2020 року перевантажено 23,37 млн т, що становить 92,2% до результату аналогічного періоду минулого року.

Перевалка експортних вантажів знизилася на 9,7% – до 16,86 млн тонн, імпортних вантажів на 1,7% – до 5,18 млн тонн, транзитних – на 4,5%, до 1126,6 тис. тонн,  каботажних зменшилась – на 10,8%, до 200,8 тис. тонн.

При цьому, в номенклатурі масових вантажів металопродукція та нафта зберегли позитивну динаміку.

Перевалка наливних вантажів зменшилась на 5,1% – до 1,75 млн тонн. Однак, переробка нафти зросла на 18,7% – до 1166,4 тис. тонн.

Перевалка сипучих вантажів скоротилася на 28,7% – до 7,65 млн тонн. Зокрема, переробка зерна знизилася на 27% – до 6,5 млн тонн, руди – на 57,6%, до 150 тис. тонн.

Перевалка тарно-штучних вантажів збільшилася на 9,4% – до
13,96 млн тонн. Зокрема, переробка чорних металів зросла на 28,8% –
до 5,93 млн тонн.

Крім цього, перевалка контейнерів у ваговому виразі скоротилася на 2,0% – до 7,75 млн тонн. Контейнерообіг зменьшився на 0,4 % – до 652211 TEU (становить 62,0% контейнерообігу України).

Протягом 12 місяців перевезено 337422 пасажирів (внутрішні перевезення).

У 2020 році в Одеському порту:

– введено в дію 1-й пусковий комплекс реконструйованого причалу №7 Карантинного молу;

– реконструйована перша черга магістрального шляхопроводу порту;

– добудований причал 1-з на Андросовському молу, який до цього майже десятиліття значився довгобудом;

Новий причал має довжину — 254 метри, глибина біля кордону — 12 метрів, розрахований на обробку суден класу «панамакс». Загальнобудівельні роботи та прокладання інженерних мереж на новому причалі Андросовського молу Одеського порту завершені у повному обсязі.

Причал 1-з є ключовою технологічною ланкою зерноперевантажувального комплексу ТОВ «Бруклін- Київ», пропускною здатністю 4 млн тонн зернових вантажів на рік.

– створені нові залізничні фронти вивантаження на причалах №№9-10 Платонівського молу;

– запроваджено IT-сервіс завчасного планування і гарантованого запуску в порт вантажного транспорту «Тайм-слот»;

– адміністрація порту отримала престижну нагороду найбільшої круїзної асоціації світу «Медкруіз» – Mare Nostrum MedCruise Awards, як «Порт чорноморського регіону, який демонструє активну і цілеспрямовану діяльність в період пандемії»;

– у 2020 році через причали Одеського морського порту було перевантажено 5934,3 тис. тонн металопродукції, що на 1325,1 тис. тонн, або на 28,7 % перевищує аналогічний показник попереднього року і є найкращим результатом за останні 10 років;

-компанія «Євротермінал» завершила будівництво під’їзної залізничної гілки від Сухого порту до станції Одеса-Пересип пропускною спроможністю понад 1 млн т на рік.

За підсумками 2020 року морський порт Чорноморськ переробив 23,89 млн тонн вантажів, що становить 91,3% від показників аналогічного періоду минулого року.

В тому числі, експортних вантажів перероблено 19,46 млн тонн (96,8% від показників 12 місяців 2019 року), імпортних – 3,28 млн тонн (68,4% від показників аналогічного періоду 2019-го), транзитних вантажів – 1,08 млн. тонн (+6,4% до результатів 12 місяців 2019-го), каботажних вантажів – 65 тис. тонн (28,7% від показників 2019-го).

Навалювальних вантажів за цей період перевантажено 16,84 млн тонн (93,2% від показників 2019 року). В тому числі, найкращих результатів досягнуто при переробці зернових вантажів – 13,33 млн тонн (+5,3% до показників цього ж періоду минулого року).

Наливних вантажів за 12 місяців перероблено 1,43 млн тонн (87% від показників 2019 року). З них олії перевантажено 1,33 млн тонн (90,7% від показників минулого року), нафтопродуктів – 100 тис. тонн (56,2% від результатів 12 місяців 2019-го).

Генеральні вантажі у звітному періоді склали 5,62 млн тонн вантажообігу порту (87,3% від минулорічних показників). Авто- й сільгосптехніки перевантажено 83 тис. тонн (+11,3% до результатів 12 місяців 2019-го). Цементу в тарі перевантажено 273 тис. тонн (збільшення показників майже у 10 разів). Великовантажних автомобілів оброблено 2,08 млн або 71 052 одиниці, що на 273 тис. тонн або на 8332 одиниці більше показників аналогічного періоду 2019 року.

Вантажообіг на власних причалах ДП «АМПУ» склав 17,40 млн тонн або 72,8% від загального обсягу

У 2020 році в морському порту Чорноморськ:

-виконані днопоглиблювальні роботи з реконструкції операційної акваторії уздовж кордону лінії причалів №14-17 (КЕРНЕЛ), розташованих в акваторії 1-го ковша Сухого лиману ЧФ ДП «АМПУ» зі збільшенням глибини до 14 м. Загальний об’єм днопоглиблення – 83,57 тис.м3

-здійснюються днопоглиблювальні роботи по 5-ій черзі проєкту «Реконструкція операційної акваторії 1-го ковша Сухого лиману ЧФ ДП “АМПУ” зі збільшенням глибини до 15 м (5 черга)».

5-а черга проекту включає днопоглиблення акваторії в районі причалів №14-17. Об’єм днопоглиблювальних робіт – 662,7 тис.м3

-в рамках Меморандуму про співпрацю між ДП «АМПУ» та ТОВ «ІЗТ» виконані роботи з експлуатаційного днопоглиблення до 12,5 м в акваторії 2-го ковша Сухого лиману, зокрема, в операційній акваторії пірсу №3 (східна сторона) з водним підходом, частиною каналу до паливного терміналу та Західним проходом. Загальний обсяг днопоглиблювальних робіт склав 166 321,3 м3

-розпочато роботу з підготовки техніко-економічного обґрунтування та конкурсної документації проекту концесії залізнично-поромного комплексу ДП «Морський торговельний порт «Чорноморськ» та відповідного майна ДП «Адміністрація морських портів України», пов’язаного із цим комплексом. У рамках цієї концесії планується залучити інвестиції в розмірі від 150 млн грн, які будуть спрямовані на модернізацію залізнично-поромного комплексу порту. Це будівництво нового паркінгу для вантажівок і терміналу для пасажирів та водіїв, а також станції техобслуговування для підготовки до продажу автотехніки, заміна асфальту та встановлення системи відеонагляду на відкритих складах, ремонт підйомного моста тощо.

-завершено поточний ремонт причалу №2.

У 2021 році планується виконати роботи з капітального ремонту причалу №2, а саме: заміну бортової балки по всій довжині гідротехнічної споруди та відновлення трьох паль під кордонною підкрановою колією.

В розрізі портових операторів:

ДП «Морський торговельний порт «Чорноморськ»  за 12 місяців 2020 року обробив 4,11 млн тонн вантажів або 17,2% від загального вантажообігу порту.

Компанія Risoil S.A  у 2020 році придбала права на компанії ТОВ «ТК Ексім Оіл» і ТОВ «Боконті Україна» в порту «Чорноморськ». Тепер вони, вже в складі групи компаній Risoil S.A., успішно працюють під назвами ТОВ «Рісоїл Порт» і «Рісоїл Руда»

ТОВ «СП Рісоїл Термінал» продовжує реалізовувати проекти з модернізації олійноперевалочного комплексу, результатом якої стане майже трикратне збільшення інтенсивності навантаження танкерів. Встановлені нові високопродуктивні насоси на станції прийому залізничних цистерн, що дозволило в рази зменшити час розвантаження.

Також встановлено нові насоси продуктивністю 250 і 400 кубометрів на годину на лінії відвантаження на судно. Змонтований вузол розігріву високоолеінових масел, що дозволило розширити спектр оброблюваних на терміналі вантажів. Проведена глибока модернізація системи обліку і контролю вантажу в резервуарному парку, встановлені нові датчики радарного типу.

В планах компанії будівництво двостороннього пірсу в порту «Чорноморськ». Вартість проекту понад 1 млрд грн. Це надасть можливість одночасно вантажити два судна та в цілому збільшити вантажообіг до понад 7 млн. тон, що, в свою чергу, збільшить надходження до місцевого та державного бюджетів.

Рекорди Рісоїл Термінал у 2020 році:

-термінал перевалив найбільший обсяг ріпаку серед портових терміналів;

– був оновлений рекорд валовий інтенсивності навантаження до 22000 МТ / добу з одночасним навантаженням 3х видів олії по 6ти магістралях.

– історична осадка судна – 11,92м

– при одночасном завантаженні двох суден класу «Panamax», термінал перевалив 27 129 тисяч тонн зерна за добу.

ТОВ «Трансгрейнтермінал» (агропромисловий холдинг «Кернел») планує завершити будівництво нового зернового терміналу річною потужністю 5 млн тонн зернових вантажів в морському порту «Чорноморськ». Вже завершено модернізацію технологічних ліній чинного зернового терміналу СП ТОВ «Трансбалктермінал» ( «Кернел») з доведенням річної потужності до 4 млн тонн зернових вантажів.

Морські термінали компанії «Кернел» досягли обсягу перевалки 6,666 млн тонн проти 4,606 млн т роком раніше завдяки запуску «Трансгрейнтермінала».

Ізмаїльський морський порт

Загальний обсяг вантажопереробки у Ізмаїльському морському порту за 12 місяців 2020 року склав 3 мільйони 244,6 тисяч тонн, що на 24,2%  нижче за показники аналогічного періоду 2019 року, у тому числі експорт
2 млн 609тис. тонн, імпорт – 201,9 тис. тонн., транзит 428,5 тис. тонн.

У номенклатурі вантажів Ізмаїльського морського порту найбільший обсяг вантажообігу незмінно складає руда всяка (загальний обсяг за 12 місяців складає 2310,6 тис. тонн).

У 2020 році поставки залізорудної сировини на залізничну станцію Ізмаїл скоротилися на 36% в порівнянні з 2019 роком – до 2,18 млн т.

Серед об’єктивних чинників падіння показників – криза в металургійній галузі, що призвела до зниження попиту на залізорудну сировину, що перевантажують через Ізмаїльський порт, а також глобальна економічна криза, з якою зіткнулася світова економіка внаслідок пандемії коронавирусу.

У 2020 році було завершено ремонт семи понтонів Ізмаїльського морського вокзалу, – уперше за 40 років. Вони призначені для швартовки і стоянки суден портового і пасажирського флоту, та забезпечують безпечний перехід членів екіпажів з берега на судно по трапах.

В межах комплексу заходів щодо збільшення обсягів перевезень пасажирів водним транспортом завершено роботи із заміни огорожі та ремонту зовнішнього освітлення набережної морського вокзалу, що стало завершальним етапом проєкту поновлення одного з базових об’єктів туристичної інфраструктури міста.

ДП «ІЗМ МТП» за 2020 рік перевантажів 3,04 млн. т

Ренійський морський порт

Вантажопереробка в морському порту за січень-грудень 2020 року склала 786 тис.тонн, що на 38,4%  нижче за показники аналогічного періоду 2019 року.

Експорт – 6,71 тис. тонн, що становить 52,4% до показників минулого року. Імпорт – 13,37 тис. тонн, Транзит –765,8 тис. тонн (60,7% до показників минулого року)

Основні чинники зниження вантажопереробки – зниження транзиту зернових та інших сипучих вантажів. 

Білгород-Дністровський морський торговельний порт

Вантажопереробка в морському порту за період січень-грудень 2020 року склала 75,35 тис. тонн, що складає 64,3% показників аналогічного періоду 2019 року, експорт 18,53 тис. тонн (лісні вантажі), імпорт – 56,8 тис. тонн.

Морський порт «Усть-Дунайськ»

Вантажопереробка в морському порту за період січень-грудень
2020 року склала 24,4 тис. тонн (з них експорт зерна 21,3 тис. тонн, , імпорт генеральних вантажів – 3,10 тис. тонн).