Морські порти України та Одеської області: січень-вересень 2020 року

За 9 місяців 2020 року портові оператори у морських портах України обробили 118,804 млн тонн вантажів, що на 4,3 млн тонн або на 3,7% більше, ніж за аналогічний період минулого року.

Переробка експортних вантажів зросла на 5,6% – до 91,071 млн тонн, каботажних – на 34,6%, до 1,918 млн тонн. Перевалка імпортних вантажів скоротилася на 3,1% – до 18,068 млн тонн, транзитних – на 5,3%, до 7,746 млн тонн.

За обсягами перевалки лідерами є п’ять морських портів, які загалом обробили 108,93 млн тонн вантажів, що складає 91,7% від загальних показників обробки в морських портах України.

Флагманом перевалки вантажів у січні – вересні 2020 року став морський порт «Південний» з обсягом 46,91 млн тонн обробленого вантажу (+21,3%).

На другому місці – морський порт Миколаїв з перевалкою у 21,66 млн тонн (-9,3%), а на третьому та четвертому місцях – морські порти Одеса та Чорноморськ в обсязі 17,57 млн тонн (-3,2%) та 17,47 млн тонн (-7,1%) відповідно. На п’ятому — морський порт Маріуполь, який збільшив перевалку до 5,32 млн тонн (+16,2%).

Лідерами за обсягами перевалки є зернові вантажі та руда.
Зокрема, перевалка зернових вантажів склала 34,620 млн тонн, що становить 92% до показників аналогічного періоду минулого року. На другому місці –переробка руди, що збільшилася до 33,909 млн тонн, на 25,7% у порівнянні з аналогічними показниками минулого року. Перевалка вугілля складає 4, 186 млн тонн (88,8% до показників аналогічного періоду минулого року). Загалом Переробка наливних вантажів збільшилася на 14% – до 9,217 млн тонн, зокрема перевалка олії зросла на 5,3% у обсязі 4,479 млн тонн, а нафти – в 2,8 рази, до 1,625 млн тонн.

Переробка хімічних вантажів скоротилася на 1,3% – до 2,087 млн тонн, нафтопродуктів – на 9,3%, до 881,01 тис. тонн. Перевалка інших наливних вантажів знизилася на 18,3% – до 144,63 тис. тонн.

Перевалка контейнерів у ваговому виразі збільшилася на 4,3% – до 9,523 млн тонн. Контейнерообіг виріс на 8,8% – до 776 053 TEU.

Імпортний контейнеропоток виріс на 8,2% – до 376 583 TEU, експортний – на 7,3%, до 363 699 TEU. При чому, транзитний – на 35,9%, до 35 771 TEU.

Всього у січні-вересні морськими портами України оброблено 7 829 судна, зокрема у вересні – 867.

За фактичними даними ДП «Адміністрація морських портів України» в січні-вересні 2020 року вантажопереробка в морських портах Одеської області склала 85 млн тонн, що становить 106,2% до показників 2019 року (по Україні 103,7%).

Вантажопереробка експортних вантажів в морських портах області склала 64 млн 639,56 тис. тонн (109,9% до показників 2019 року), імпортних – 12 млн. 212,73 тис. тонн (96,1% до показників 2019 року).

Перевалка транзитних вантажів склала 7 млн 620, 11 тис. тонн (93,2% від показників 2019 року), внутрішнє сполучення – 527,82 тис. тонн.

За січень-вересень 2020 року морські порти Одеської області обробили  5401 суден, зокрема протягом вересня- 567.

Портові оператори морського порту Південний за січень–вересень поточного року збільшили вантажообіг в порівнянні з аналогічним періодом минулого року на 21,4% – до 46,932 млн тонн

Переробка експортних вантажів збільшилася на 26,4% – до 35,774 млн тонн, імпортних – на 9,5%, до 5,793 млн тонн, транзитних – на 0,4%, до 5,062 млн тонн, каботажних – в 17,3 рази, до 301,68 тис. тонн.

Переробка наливних вантажів зросла на 23,4% – до 4,028 млн т. Зокрема, перевалка хімічних вантажів збільшилася на 1,7% – до 1,945 млн тонн, рослинного масла – на 8,9%, до 1,085 млн т. Переробка нафти склала 802,67 тис. тонн. Перевалка нафтопродуктів збільшилася на 20,9% – до 194,6 тис. тонн.

У номенклатурі вантажів традиційно переважають продукція ГМК і АПК: вугілля, руда та зернові.

Перевалка сипучих вантажів збільшилася на 22,3% – до 39,478 млн т. Зокрема, переробка руди зріс на 43,7% – до 27,44 млн тонн, вугілля – на 1%, до 3,251 млн тонн, хімічних вантажів і мінеральних добрив – в 2,4 рази, до 1,058 млн тонн. Перевалка зерна скоротилася на 16,1% – до 6,478 млн тонн, будівельних вантажів – на 35,3%, до 392,5 тис. тонн. Переробка інших сипучих вантажів знизилася на 27,4% – до 856,5 тис. тонн.

Перевалка тарно-штучних вантажів збільшилася на 10,2% – до 3,425 млн т. Зокрема, переробка чорних металів скоротилася на 1,6% – до 976,2 тис. тонн, в тому числі перевалка чавуну збільшилася на 3,2% – до 630,8 тис. тонн, переробка металопрокату скоротилася на 9,2% – до 345,4 тис. тонн. Перевалка хімічних вантажів і мінеральних добрив знизилася в 2,3 рази – до 25,8 тис. тонн. Переробка цементу в тарі склала 23,94 тис. тонн.

Крім цього, перевалка контейнерів у ваговому виразі зросла на 16,7% – до 2,399 млн тонн. Контейнерообіг збільшився на 25,4% – до 181 737 TEU, що становить 23,4% контейнерообігу України, у тому числі імпорт на 20,1% — до 87 736 TEU, експорт на 20,2% — до 79 840 TEU, транзит в 2,6 раза, до 14 161 TEU

Кількість суднозаходів з початку року – 916, в тому числі у вересні  – 92.

В розрізі стивідорних операторів, за підсумками роботи ДП «МТП «Южний» вантажообіг у вересні 2020 року  склав 1 мільйон 280,1 тисяч тонн вантажів. ДП «МТП «Южний» виконало виробничий план вересня на 114%.

Станом на 15 жовтня 2020 року ДП «МТП «Южний» обробило 15,18 млн тонн вантажів.

З початку 2020 року Морський торговельний порт «Южний» прийняв 262 судна, 50% з яких – це судна типу Capesize .Протягом цього періоду опрацьовано 210078 напіввагонів.

TIS Container Terminal Ukraine за 9 місяців 2020 року
збільшив контейнерооборот в порівнянні з аналогічним періодом минулого року на 23,7% – до 181 737 TEU. Окрім того, Контейнерний термінал ТІС змінює логотип на нову назву – DP World TIS Pivdennyi. Оновлення фірмового стилю стало логічним продовженням інтеграції терміналу в сім’ю одного з найбільших портових операторів в світі DP World, який в червні 2020 року став співвласником Контейнерний термінал ТІС.

Через причали Одеського порту в січні-вересні 2020 року перевантажено 17,523 млн тонн, що становить 96,5% до результату аналогічного періоду минулого року.

Перевалка експортних вантажів знизилася на 5,6% – до 12,624 млн тонн, транзитних – на 5,8%, до 879,99 тис. тонн. Переробка імпортних вантажів зросла на 4,9% – до 3,849 млн тонн, каботажних зменшилась – на 1,7%, до 169,48 тис. тонн.

Перевалка наливних вантажів збільшилася на 6,6% – до 1, 345 млн тонн. Зокрема, переробка нафти зросла на 43,8% – до 822,88 тис. тонн. Перевалка нафтопродуктів скоротилася на 32,7% – до 298,53 тис. тонн, рослинного масла – на 22,4%, до 91,11 тис. тонн, хімічних вантажів – на 12,6%, до 40,67 тис. тонн. Переробка інших наливних вантажів збільшилася на 11,2% – до 92,36 тис. тонн.

Перевалка сипучих вантажів скоротилася на 28,3% – до 5, 489 млн тонн. Зокрема, переробка зерна знизилася на 26,4% – до 4,637 млн тонн, руди – на 13,3%, до 134,63  тис. тонн, будівельних вантажів – в 2,2 рази, до 132,49 тис. тонн. Переробка інших сипучих вантажів скоротилася на 23,7% – до 585,01 тис. тонн.

Перевалка тарно-штучних вантажів збільшилася на 14 % – до 10, 688 млн тонн. Зокрема, переробка чорних металів зросла на 37,1 % – до 4, 695 млн тонн, в тому числі металопрокату – на 44,2%, до 4,141  млн тонн, чавуну – на 27,7%, до 552,93  тис. тонн. Перевалка продовольчих вантажів збільшилася на 5,3% – до 15,85 тис. тонн, в тому числі переробка швидкопсувних вантажів скоротилася на 17,3% – до 12,44 тис. тонн. Переробка хімічних вантажів і мінеральних добрив знизилася в 2,6 рази – до 13,49 тис. тонн.

Крім цього, перевалка контейнерів у ваговому виразі скоротилася на 0,1% – до 5,777 млн тонн. Контейнерообіг збільшився на 2% – до 480 081 TEU (становить 61,8% контейнерообігу України). Переробка інших тарно-штучних вантажів становить 77,5% до показників  аналогічного періоду минулого року – до 381,80 тис. тонн.

Кількість суднозаходів з початку року – 1035, в тому числі
у вересні — 99.

Протягом дев’яти місяців перевезено 320904 пасажирів (внутрішні перевезення) зокрема протягом вересня– 43 460.

12 вересня 2020 року було завершено реконструкцію першого пускового комплексу причалу №7. Оновлення причалу забезпечить можливість перевалки на ньому генеральних вантажів у обсязі до 2 млн т щорічно. Нині завершено роботи на першому пусковому комплексі, який включає реконструкцію 163,32 м причалу.

Реконструкція причалу № 7 – один з наймасштабніших інвестиційних проектів Одеського порту. Після включення об’єкта реконструкції до чинного виробничий цикл стивідорна компанія ТОВ «Металзюкрейн», яка оперує причалом № 7, отримає нову, обладнану за останнім словом технології гідротехнічного будівництва, інфраструктуру для морської перевалки вантажів.

В Одеському морському порту розпочалося днопоглиблення операційної акваторії нового причалу №1-з, що будується на Андросовському молу.

Проект будівництва нового причалу передбачає забезпечення паспортних глибин біля кордону причалу до 12 метрів. Орієнтовний термін виконання робіт – два місяці (в залежності від погодних умов і навігаційної обстановки).

Вантажообіг морського порту Чорноморськ за січень-вересень
2020 року склав 17,460 млн тонн, що становить 92,8% до показників за аналогічний період минулого року.

Перевалка експортних вантажів знизилася на 0,7% – до 14,253 млн тонн, імпортних – на 32,6%, до 2,346 млн тонн, каботажних – в 3,3 рази, до 51,6 тис. тонн. Переробка транзитних вантажів збільшилася на 0,3% – до 808,9 тис. тонн.

Крім цього, переробка контейнерів у ваговому виразі збільшилася на 3,4% – до 1,34 млн т. Контейнерообіг виріс на 16,7% – до 113 815 TEU(становить 14,7% контейнерообігу України). Обробка великовантажних автомобілів збільшилася на 6,3% – до 1,308 млн т. Кількість перевантажених великовантажних автомобілів виросло на 7,2% – до 44 878. Перевалка інших тарно-штучних вантажів знизилася на 28% – до 310,8 тис. тонн

Кількість суднозаходів з початку року – 1192, в тому числі
у вересні – 148.

В розрізі портових операторів:

ДП «Морський торговельний порт « Чорноморськ» в січні-вересні 2020 року скоротило вантажообіг в порівнянні з аналогічним періодом минулого року на 36,6% – до 3,194 млн т. Держстівідор забезпечив більше 18,3% вантажообігу морського порту «Чорноморськ».

ТОВ «СП Рісоїл Термінал» оновило максимуми інтенсивності добової навантаження рослинних олій і осадки танкерів.

Наразі термінал проводить модернізацію олійноперевалочного комплексу, результатом якої стане майже трикратне збільшення інтенсивності навантаження танкерів. Встановлені нові високопродуктивні насоси на станції прийому залізничних цистерн, що дозволило в рази зменшити час розвантаження.

Також встановлено нові насоси продуктивністю 250 і 400 кубометрів на годину на лінії відвантаження на судно. Змонтований вузол розігріву високоолеінових масел, що дозволило розширити спектр оброблюваних на терміналі вантажів. Проведена глибока модернізація системи обліку і контролю вантажу в резервуарному парку, встановлені нові датчики радарного типу.

В планах компанії будівництво двостороннього пірсу в порту «Чорноморськ». Вартість проекту понад 1 млрд грн. Це надасть можливість одночасно вантажити два судна та в цілому збільшити вантажообіг до понад 7 млн. тон, що, в свою чергу, збільшить надходження до місцевого та державного бюджетів.

ТОВ «Трансгрейнтермінал» (агропромисловий холдинг «Кернел») в кінці поточного року планує завершити будівництво нового зернового терміналу річною потужністю 5 млн тонн зернових вантажів в морському порту «Чорноморськ». Вже завершено модернізацію технологічних ліній чинного зернового терміналу СП ТОВ «Трансбалктермінал» ( «Кернел») з доведенням річної потужності до 4 млн тонн зернових вантажів.

Морські термінали компанії «Кернел» досягли обсягу перевалки 6,666 млн тонн проти 4,606 млн т роком раніше завдяки запуску «Трансгрейнтермінала».

ДП «Адміністрація морських портів України» почало днопоглиблювальні роботи за робочим проектом “Реконструкція операційної акваторії уздовж кордону лінії причалів №14-17 розташованих у акваторії 1-го ковша Сухого лиману Чорноморської філії ДП «АМПУ».
Проект буде реалізовано в межах виконання умов Договору про взаємодію між ДП «АМПУ» та компанією «КЕРНЕЛ ХОЛДІНГ С.А.», укладеного 05.09.2019 р. гарантований вантажопотік на рівні не менше 6 млн т. на рік.

Робочим проектом передбачається збільшення глибини операційної акваторії до 14,0 м в районі причалів №№14-17.
Орієнтовний обсяг днопоглиблювальних робіт складає 83 570 м3.

Загальна тривалість робіт за проектом становить 1,5 місяці.
Роботи проводяться власним флотом філії «Дельта-Лоцман» ДП «АМПУ».

Реалізація цього проекту забезпечить належні умови для обробки біля причалів №14-17 суден дедвейтом більше 50 тис. т. із застосуванням барж-проставок.

ДП «Морський торговельний порт (МТП) «Чорноморськ» розпочало підготовку до реалізації проектів державно-приватного партнерства в морському порту «Чорноморськ» відповідно до наказу Міністерства інфраструктури №368 від 24 червня 2020 року.

Зазначеним наказом розпочато підготовку до передачі в концесію території поромного комплексу і тилів причалів причалів №№1-6 (першого вантажного району і контейнерного терміналу) МТП «Чорноморськ».

Ізмаїльський морський порт

Вантажопереробка в морському порту за cічень-вересень 2020 року склала 2 млн 393,48  тис. тонн, що на 27,7%  нижче за показники аналогічного періоду 2019 року, у тому числі експорт 1 млн 953,03 тис. тонн, імпорт – 158,61 тис. тонн., транзит 276,78 тис. тонн.

Основну частину вантажопереробки становить перевалка руди, що становить 1 млн 715,83 тис. тонн (66,8% до показників минулого року), перевантажено 123,77 тис.тонн вугілля, інших сипучих – 87,42 тис. тонн, що на 1,4% вище за показники аналогічного періоду минулого року.

Ізмаїльський морський порт за період січень-вересень прийняв 28,53 тис тонн нафтопродуктів, що 2,7 разів більше показників минулого року.

Перевантаження генеральних вантажів складає – 230,75 тис.тонн, що становить  82,3% до показників аналогічного періоду минулого року.

Кількість суднозаходів з початку року – 1966, зокрема протягом серпня- 208.

В  розрізі портових операторів, ДП «Ізмаїльський морський торговельний порт» (ІЗМ МТП) в січні-вересні 2020 року скоротило вантажообіг в порівнянні з аналогічним періодом минулого року на 28,7% – до 2,227 млн тонн. Держпідприємство втратило значний обсяг вантажу – залізорудних окатишів.

Враховуючи те, що ДП «ІЗМ МТП» є експортними воротами України для придунайських країн, великий вплив на його роботу має фінансово-економічна ситуація в цих країнах.

Як наслідок пандемії COVID-19 та запровадження у світі карантинних та обмежувальних заходів знизився попит на сировину кінцевими споживачами – металургійними комбінатами Європи, які стагнують та  знижують обсяги свого виробництва.

З метою підтримання робочих глибин задля сталої роботи порту планується експлуатаційне днопоглиблення біля причалів Ізмаїльського порту.

 Адміністрацією Ізмаїльського морського порту оголошено відкриті торги на закупівлю послуги з технічного обслуговування акваторії морського порту Ізмаїл для підтримки її навігаційних габаритів шляхом експлуатаційного днопоглиблення.

Виконання робіт планується на ділянках акваторії морського порту Ізмаїл біля причалів №№ 8, 12–14, 19–22, на вході до ковшу 90 км р. Дунай, у ковші та на вході до ковшу 85 км р. Дунай.

Згідно технічних умов, період надання послуги – 2020–2021 рр. Загальний орієнтовний обсяг експлуатаційного днопоглиблення складає 300 000 м3.

Ренійський морський порт

Вантажопереробка в морському порту за січень-вересень 2020 року склала 604,45 тис.тонн, що на 38,4%  нижче за показники аналогічного періоду 2019 року.

Експорт – 4,78 тис. тонн (інші сипучі вантажі), що становить 65,9% до показників минулого року. Імпорт – 7,79 тис. тонн (нафтопродукти), Транзит –591,88 тис. тонн.

Основні чинники зниження вантажопереробки – зниження транзиту зернових та інших сипучих вантажів.  

Суховантажних сипучих перевалено 565,49 тис. тонн, що становить 59,4% до показників минулого року. Основну частину вантажопереробки становить транзит зернових вантажів – 349,91 тис. тонн, інші сипучі – 142,36 тис. тонн. За рахунок перевалки таких вантажів з Молдови через порт Рені минулого року, було забезпечено понад 90% транзиту зернових по Україні.

Кількість суднозаходів з початку року – 254, зокрема протягом
вересня – 13.

29 вересня 2020 року У Ренійському морському порту здійснено перевантаження першої партії конструкцій вітроенергетичних установок для монтажу на території України.

Слід зазначити, що перевалка подібного виду вантажу не здійснювалася у морському порту Рені протягом багатьох останніх років.

Адміністрація Ренійського порту оголосила тендер по вибору підрядника на проведення робіт з експлуатаційного днопоглиблення в межах акваторії порту.

Ренійська філія ДП «АМПУ» планує здійснити закупівлю послуг з технічного обслуговування акваторій морського порту Рені для підтримки навігаційних габаритів шляхом експлуатаційного днопоглиблення загальним орієнтованим обсягом вилучення ґрунту 100000 м3, тому числі:

– у 2020 році – 50 000 м3;

– у 2021 році – 50 000 м3.

Строки надання Послуг: 2020-2021 роки, виключаючи нерестовий період.

Об’єкт експлуатаційного днопоглиблення: Акваторія морського порту Рені біля причалів №№ 3-4, 8-9, 15-21, 2В 22-28, 1В – судноремонтна набережна, затон, у тому числі вхід затон.

Білгород-Дністровський морський торговельний порт

Вантажопереробка в морському порту за період січень-вересень 2020 року склала 68,37 тис. тонн, що складає 63,4% показників аналогічного періоду 2019 року, експорт 14,1 тис. тонн (лісні вантажі), імпорт – 54,27 тис. тонн (генеральні вантажі).

Майже повна відсутність експорту лісних вантажів вплинула на загальні показники вантажопереробки. Кількість суднозаходів з початку року – 26, протягом вересня– 5.

Морський порт «Усть-Дунайськ»

Вантажопереробка в морському порту за період січень-вересень
2020 року склала 18 тис. тонн (з них експорт зерна 14,9 тис. тонн, що становить 65,4%, імпорт генеральних вантажів – 3,10 тис. тонн, що складає 29,3% показників аналогічного періоду 2019 року). Основні чинники зниження вантажопереробки – майже повна відсутність суднозаходів, імпорту та транзиту.

 Кількість суднозаходів  протягом вересня – 2, з початку року – 12.

Міністерством інфраструктури України передано Фонду державного майна України для підготовки приватизації  ДП «Усть-Дунайський морський торговельний порт»  та ДП «Білгород-Дністровський морський торговельний порт»