За 8 місяців 2020 року портові оператори у морських портах України обробили 105,961 млн тонн вантажів, що на 5,1 млн тонн або на 5,2% більше, ніж за аналогічний період минулого року. Перевалка експортних вантажів зросла до 80,8 млн т (+5,5%), імпортних до 16,1 млн т (+1,2%), транзитних до 7,3 млн т (+4,7%), каботажних до 1,7 млн т (+37,9%).
Флагманом перевалки вантажів у січні – серпні 2020 року став морський порт «Південний» з обсягом 42,04 млн т обробленого вантажу (+25,5%).
На другому місці – морський порт Миколаїв з перевалкою у 19,2 млн т (-9,9%), а на третьому та четвертому місцях – морські порти Одеса та Чорноморськ в обсязі 15,6 млн т (-7,2%) та 15,4 млн т (-0,7%) відповідно.
Лідерами за обсягами перевалки є зернові вантажі та руда.
Зокрема, перевалка зернових вантажів склала 30,774 млн тонн, що становить 92% до показників аналогічного періоду минулого року. На другому місці –переробка руди збільшилася до 30,237 млн тонн, на 27,7% у порівнянні з аналогічними показниками минулого року. Перевалка вугілля зросла на 8,7% і складає 3,893 млн т, олії на 4,5% у обсязі 4,109 млн т, а нафти в 2,5 рази, до обсягом обробки 1,4 млн т. Перевалка контейнерів сягнула позначки у 690367,00 604 тис. TEU та перевищила минулорічний показник на 9,2%.
Всього у січні-серпні морськими портами України оброблено 6962 судна, зокрема в серпні 956.
За фактичними даними ДП «Адміністрація морських портів України» в січні-серпні 2020 року вантажопереробка в морських портах Одеської області склала 75 млн 907,69 тис. тонн, що становить 107,8% до показників 2019 року (по Україні 107,3%).
Вантажопереробка експортних вантажів в морських портах області склала 57 млн 338,75 тис. тонн (109,4% до показників 2019 року), імпортних – 10 млн. 919,58 тис. тонн (101,9% до показників 2019 року).
Перевалка транзитних вантажів склала 7 млн 178,78тис. тонн (103% від показників 2019 року), внутрішнє сполучення – 470,58 тис. тонн.
За січень-серпень 2020 року морські порти Одеської області обробили 4834 суден, зокрема протягом серпня – 617.
Портові оператори морського порту Південний за січень–серпень поточного року обробили 42 млн 44 тис. тонн вантажів, що на 25,5% вище показників аналогічного періоду 2019 року.
Вантажопереробка експортних вантажів в порту склала 31 млн 704 тис. тонн (зростання на 26,5% до показників 2019 року), імпортних — 5 млн. 244 тис. тонн (зростання на 21,0% до показників 2019 року). Перевантаження транзитних вантажів склало 4 млн 818 тис. тонн (зростання на 18,3% до показників 2019 року), каботажних — 278,0 тис. тонн (зростання більше, ніж в 22 рази до показників 2019 року).
Навалювальних вантажів було оброблено 35 800,2 тис. тонн (збільшення на 26,5% до показників 2019 року). Зокрема, переробка руди зросла в 15 разів – до 24,445 млн тонн, вугілля – на 16,6%, до 2, 974 млн тонн, хімічних вантажів і мінеральних добрив – в 3,2 рази, до 958,62 тис. тонн. Перевалка зерна скоротилась на 18,1% – до 5,750 млн тонн, будівельних вантажів – на 35,9%, до 313,61 тис. тонн. Переробка інших сипучих вантажів знизилася на 14,6% – до 773,46 тис. тонн.
Наливних вантажів було оброблено— 3 673,2 тис. тонн (збільшення на 26,4% до показників 2019 року). Зокрема, перевалка хімічних вантажів збільшилася на 6,5% – до 1 млн. 803,72 тис. тонн, нафтопродуктів – зростання на 62,8% до до показників 2019 року – до 191,45 тис. тонн. Переробка нафти склала 707,76 тис. тонн. Перевалка рослинного масла скоротилася на 11,3% до 970,28 тис. тонн.
Генеральних вантажів оброблено— 2 571,2 тис. тонн (зростання на 12,1% до показників 2019 року). Зокрема, переробка чорних металів становить 100,4% до показників 2019 року – до 930,12 тис. тонн, в тому числі чавуну – 584,68 тис. тонн (зростання на 5,1% до показників 2019 року), перевантаження металопрокату 345,44 тис. тонн, що становить 93,2% до показників 2019 року.
У номенклатурі вантажів традиційно переважають продукція ГМК і АПК: вугілля, руда та зернові.
Переробка контейнерів в порту за звітний період збільшилася на 16,8% в порівнянні з попереднім роком і склала 2175,84 тис. тонн. (165 591 TEU.), становить 23,9% контейнерообігу України.
Кількість суднозаходів з початку року – 824, в тому числі в серпні – 106.
В розрізі стивідорних операторів, за підсумками роботи ДП «МТП «Южний» вантажообіг у серпні 2020 року склав 1 мільйон 476,8 тисяч тонн вантажів:
З них:
✅1 мільйон 132,4 тисяч тонн – експортні вантажі
✅109,2 тисяч тонн – імпортні вантажі
✅208,1 тисяч тонн – транзитні вантажі
✅27,1 тисяч тонн – каботаж
Біля причалів підприємства оброблялися 36 суден, 15 з них – великотонажні балкери типу Capesize.
Основний вантаж – руда українських гірнично-збагачувальних комбінатів – 1 мільйон 276,5 тисяч тонн.
28 серпня 2020 року державне підприємство «Морський торговельний порт «Южний» достроково виконало річний план вантажопереробки
Станом на 11 вересня 2020 року Морський торговельний порт «Южний» обробив 3 мільйони 378,6 тисяч тонн вантажів (квартальний план – 3 мільйони 375 тисяч тонн). З початку 2020 року колектив підприємства перевантажив 13 мільйонів 967 тисяч тонн вантажів.
Біля причалів ДП «МТП «Южний» оброблено 78 суден протягом неповного кварталу, з них 37 суден типу Capesize. Усього ДП «МТП «Южний» прийняло 236 суден з початку поточного року, включаючи 119 великотоннажних балкерів типу Capesize.
Група терміналів ТІС в січні-серпні 2020 року збільшила вантажообіг в порівнянні з аналогічним періодом минулого року на 17,3% – до 24,16 млн тонн.
В цьому році було оновлено рекорд з обробки залізничних вагонів – тисяча п’ятсот дев’яносто шість вагонів на добу, що в 2-3 рази більше, ніж в інших портах.
ТІС-КТ оновив власний рекорд середньої продуктивності за місяць – інтенсивність обробки лінійних судів в липні цього року досягла 92,32 контейнерів на годину. Це відмінний показник не тільки для портів Великої Одеси або України, а й на міжнародному рівні.
«ТІС-Вугілля» вийшов на максимальну інтенсивність обробки вагонів – 1112 на добу
Через причали Одеського порту в січні-серпні 2020 року перевантажено 15,624 млн тонн, що становить 96,2% до результату аналогічного періоду минулого року.
Перевалка експортних вантажів знизилася на 5,8% – до 11,295 млн тонн, транзитних – на 9,6%, до 760,88 тис. тонн. Переробка імпортних вантажів зросла на 4,6% – до 3,408 млн тонн, каботажних – на 4,2%, до 159,52 тис. тонн.
Перевалка наливних вантажів збільшилася на 7,2% – до 1,225 млн т. Зокрема, переробка нафти зросла на 28,4% – до 735,02 тис. тонн. Перевалка нафтопродуктів скоротилася на 21,1% – до 298,53 тис. тонн, рослинного масла – на 24,9%, до 70,35 тис. Тонн, хімічних вантажів – на 22,2%, до 34,56 тис. тонн.
Переробка інших наливних вантажів збільшилася на 60,6% – до 87,36 тис. тонн.
Перевалка сипучих вантажів скоротилася на 28,3% – до 4,823 млн т. Зокрема, переробка зерна знизилася на 27% – до 4,178 млн тонн, руди – на 5,3%, до 134,63 тис. тонн, будівельних вантажів – в 2,2 рази, до 111 тис. тонн. Переробка інших сипучих вантажів скоротилася на 34,4% – до 398,72 тис. тонн.
Одна з головних причин падіння перевалки зернових — в умовах наростаючої кризи світової економіки і нестабільних цін на зернові культури на світовому ринку, імпортери знизили обсяги закупівель зерна в очікуванні зниження цін після збору нового врожаю.
Перевалка тарно-штучних вантажів збільшилася на 14,4% – до 9,575 млн т. Зокрема, переробка чорних металів зросла на 39% – до 4,278 млн тонн, в тому числі металопрокату – на 42,6%, до 3,779 млн тонн, чавуну – на 61,1%, до 499,51 тис. тонн. Перевалка продовольчих вантажів збільшилася на 5,3% – до 15,85 тис. тонн, в тому числі переробка швидкопсувних вантажів скоротилася на 17,3% – до 12,44 тис. тонн. Переробка хімічних вантажів і мінеральних добрив знизилася в 2,4 рази – до 13,49 тис. тонн.
Крім цього, перевалка контейнерів у ваговому виразі скоротилася на 0,6% – до 5,096 млн т. Контейнерообіг збільшився на 1,8% – до 423 344 TEU (становить 61,3% контейнерообігу України). Переробка інших тарно-штучних вантажів зросла на 43,9% – до 171,05 тис. тонн.
Кількість суднозаходів з початку року – 936, в тому числі в серпні – 134.
Протягом восьми місяців перевезено 277444 пасажирів (внутрішні перевезення) зокрема протягом серпня– 149605.
12 вересня 2020 року було завершено реконструкцію першого пускового комплексу причалу №7. Оновлення причалу забезпечить можливість перевалки на ньому генеральних вантажів у обсязі до 2 млн т щорічно. Нині завершено роботи на першому пусковому комплексі, який включає реконструкцію 163,32 м причалу.
Реконструкція причалу № 7 – один з наймасштабніших інвестиційних проектів Одеського порту. Після включення об’єкта реконструкції до чинного виробничий цикл стивідорна компанія ТОВ «Металзюкрейн», яка оперує причалом № 7, отримає нову, обладнану за останнім словом технології гідротехнічного будівництва, інфраструктуру для морської перевалки вантажів.
Вантажообіг нафторайону Одеського порту за 8 місяців цього року подолав позначку 1 млн. тонн
У січні-серпні цього року вантажообіг нафторайону сягнув позначки 1068,11 тис. тонн, що на 82,11 тис. тонн перевищує результат аналогічного періоду минулого року.
Вантажообіг морського порту Чорноморськ за січень-серпень
2020 року склав 15,419 млн тонн, що становить 92,8% до показників за аналогічний період минулого року.
Перевалка експортних вантажів знизилася на 2% – до 12,549 млн тонн, імпортних – на 28,5%, до 2,073 млн тонн, транзитних – на 0,9%, до 768,54 тис. Тонн, каботажних – п’ятикратно, до 28,03 тис. тонн.
Перевалка наливних вантажів скоротилася на 14,6% – до 964,5 тис. тонн. Зокрема, переробка рослинного масла знизилася на 12,7% – до 903,1 тис. тонн, нафтопродуктів – на 35,1%, до 61,4 тис. тонн.
Переробка сипучих вантажів знизилася на 3,6% – до 10,965 млн т. Зокрема, перевалка зерна збільшилася на 8,6% – до 8,607 млн тонн, коксу – в 3,4 рази, до 63,35 тис. тонн, хімічних вантажів і мінеральних добрив – на 75,5%, до 37,3 тис . тонн. Переробка руди скоротилася на 33,2% – до 894,83 тис. тонн, вугілля – удвічі, до 260,02 тис. тонн, будівельних вантажів – в 4,9 рази, до 53,9 тис. тонн. Переробка інших сипучих вантажів знизилася на 17,3% – до 1.048 млн тонн.
Перевалка тарно-штучних вантажів скоротилася на 15,3% – до 3,489 млн тонн. Зокрема, переробка чорних металів знизилася в 2,5 рази – до 496,7 тис. тонн, в тому числі перевалка металопрокату скоротилася в 2,8 рази – до 243,4 тис. тонн, переробка чавуну збільшилася на 19,9% – до 64,01 тис. Тонн, перевалка інших вантажів чорних металів знизилася в 2,7 рази – до 189,2 тис. тонн. Переробка цементу в тарі виросла в 19,5 рази – до 195,88 тис. Тонн, автотехніки та сільгосптехніки – на 31,8%, до 48,51 тис. Тонн. Перевалка лісових вантажів скоротилася на 34% – до 74,32 тис. тонн, хімічних вантажів і мінеральних добрив – в 14,6 рази, до 4,64 тис. тонн.
Крім цього, переробка контейнерів у ваговому виразі збільшилася на 4,1% – до 1,193 млн т. Контейнерообіг виріс на 18,2% – до 101 078 TEU (становить 14,6% контейнерообігу України).
Обробка великовантажних автомобілів збільшилася на 5,3% – до 1,129 млн т. Кількість перевантажених великовантажних автомобілів виросло на 7,3% – до 38 796. Перевалка інших тарно-штучних вантажів знизилася на 28,7% – до 273,42 тис. тонн.
Кількість суднозаходів з початку року – 1044 , в тому числі в серпні–146.
ТОВ «Трансгрейнтермінал» (агропромисловий холдинг «Кернел») в кінці поточного року планує завершити будівництво нового зернового терміналу річною потужністю 5 млн тонн зернових вантажів в морському порту «Чорноморськ». Вже завершено модернізацію технологічних ліній чинного зернового терміналу СП ТОВ «Трансбалктермінал» ( «Кернел») з доведенням річної потужності до 4 млн тонн зернових вантажів.
ДП «Адміністрація морських портів України» почало днопоглиблювальні роботи за робочим проектом “Реконструкція операційної акваторії уздовж кордону лінії причалів №14-17 розташованих у акваторії 1-го ковша Сухого лиману Чорноморської філії ДП «АМПУ».
Проект буде реалізовано в межах виконання умов Договору про взаємодію між ДП «АМПУ» та компанією «КЕРНЕЛ ХОЛДІНГ С.А.», укладеного 05.09.2019 р. гарантований вантажопотік на рівні не менше 6 млн т. на рік.
Реалізація цього проекту забезпечить належні умови для обробки біля причалів №14-17 суден дедвейтом більше 50 тис. т. із застосуванням барж-проставок.
Морський порт Чорноморськ продовжує роботу щодо збільшення номенклатури вантажів
14 серпня біля першого причалу відшвартувалося судно «Аkrа» (прапор Кайманові острови, дедвейт 61032 тонн), яке доставило до порту 60 тис. тонн імпортного вугілля марки «Wellmore» із США.
Також державний портовий оператор «МТП «Чорноморськ» розпочав прийом металопродукції із ПАТ «Дніпровський металургійний комбінат».
Нарешті до порту поступово повертаються контейнерні вантажі. 19 серпня біля причалу №3 контейнерного терміналу відшвартувалося судно-контейнеровоз «Artenos» дедвейтом 33805 тонн. Це перше у 2020 році судно з контейнерним вантажем, яке прийняв державний стивідор. З судна було вивантажено 54 контейнери та завантажено на борт 22 контейнери. Поки що це невеликі обсяги, але державний стивідор докладає чимало зусиль аби ці суднозаходи стали регулярними.
Крім вантажів, за якими порт вже скучив, до гавані зайшло судно «Sea Bird» з новим для порту вантажем – імпортним фосфоритом, який використовують в сільському господарстві як добрива. На цей час судно вже успішно оброблено силами ТОВ «СП Рісоіл Термінал». Суднова партія цього вантажу становила 7400 тонн.
ДП «Морський торговельний порт (МТП) «Чорноморськ» розпочало підготовку до реалізації проектів державно-приватного партнерства в морському порту «Чорноморськ» відповідно до наказу Міністерства інфраструктури №368 від 24 червня 2020 року.
Зазначеним наказом розпочато підготовку до передачі в концесію території поромного комплексу і тилів причалів причалів №№1-6 (першого вантажного району і контейнерного терміналу) МТП «Чорноморськ». На сьогоднішній день реалізуються підготовчі кроки по вибору експертної організації-консультанта, за допомогою якої буде проведена систематизація інформації, аналіз і ТЕО державно-приватного партнерства.
Ізмаїльський морський порт
Вантажопереробка в морському порту за cічень-серпень 2020 року склала 2 млн 159,68 тис. тонн, що на 28,5% нижче за показники аналогічного періоду 2019 року, у тому числі експорт 1млн 761,76 тис. тонн, імпорт – 139,04 тис. тонн., транзит 253,82 тис. тонн.
Основну частину вантажопереробки становить перевалка руди, що становить 1 млн 551,63 тис. тонн (65,8% до показників минулого року), перевантажено 108,27 тис.тонн вугілля, інших сипучих – 76,07 тис. тонн, що на 25,4% вище за показники аналогічного періоду минулого року.
Ізмаїльський морський порт за період січень-серпень прийняв 20,51 тис тонн нафтопродуктів, що вдвічі більше показників минулого року.
Перевантаження генеральних вантажів складає – 217,44 тис.тонн, що становить 86% до показників аналогічного періоду минулого року.
Кількість суднозаходів з початку року – 1758, зокрема протягом серпня- 201.
З метою підтримання робочих глибин задля сталої роботи порту планується експлуатаційне днопоглиблення біля причалів Ізмаїльського порту.
Адміністрацією Ізмаїльського морського порту оголошено відкриті торги на закупівлю послуги з технічного обслуговування акваторії морського порту Ізмаїл для підтримки її навігаційних габаритів шляхом експлуатаційного днопоглиблення.
Виконання робіт планується на ділянках акваторії морського порту Ізмаїл біля причалів №№ 8, 12–14, 19–22, на вході до ковшу 90 км р. Дунай, у ковші та на вході до ковшу 85 км р. Дунай.
Згідно технічних умов, період надання послуги – 2020–2021 рр. Загальний орієнтовний обсяг експлуатаційного днопоглиблення складає 300 000 м3.
Ренійський морський порт
Вантажопереробка в морському порту за січень-серпень 2020 року склала 589,7 тис.тонн, що на 33,9% нижче за показники аналогічного періоду 2019 року.
Експорт – 4,37 тис. тонн (інші сипучі вантажі), що становить 71,6% до показників минулого року. Імпорт – 7, 44 тис. тонн (нафтопродукти), Транзит –577,93 тис. тонн.
Основні чинники зниження вантажопереробки – зниження транзиту зернових та інших сипучих вантажів.
Суховантажних сипучих перевалено 552,13 тис. тонн, що становить 63,6% до показників минулого року. Основну частину вантажопереробки становить транзит зернових вантажів – 345,31 тис. тонн, інші сипучі – 139,04 тис. тонн. За рахунок перевалки таких вантажів з Молдови через порт Рені минулого року, було забезпечено понад 90% транзиту зернових по Україні.
Кількість суднозаходів з початку року – 241, зокрема протягом
серпня – 20.
Адміністрація Ренійської філії ДП «АМПУ» продовжує активно співпрацювати з портовими операторами Ренійського морського порту по залученню нових вантажопотоків.
До Ренійського морського порту прибула річкова баржа з новим вантажем із Румунії – щебінь, якій прямує на дорожньо-будівельне підприємство Молдови. Вантажні операції виконуються на причалі №9 силами та засобами портового оператора ТОВ «Агро-Рені».
За інформацією ТОВ «Агро-Рені» плановий обсяг перевантаження щебеню в Ренійському морському порту на 2020-2021 р.р. має скласти близько 150 тис. тонн.
Ренійська філія проводить поетапне оновлення інфраструктури наземних об’єктів та гідротехнічних споруд, що дозволить підвищити якість послуг філії та зміцнить позиції порту.
Адміністрація Ренійського порту оголосила тендер по вибору підрядника на проведення робіт з експлуатаційного днопоглиблення в межах акваторії порту.
Ренійська філія ДП «АМПУ» планує здійснити закупівлю послуг з технічного обслуговування акваторій морського порту Рені для підтримки навігаційних габаритів шляхом експлуатаційного днопоглиблення загальним орієнтованим обсягом вилучення ґрунту 100000 м3, тому числі:
– у 2020 році – 50 000 м3;
– у 2021 році – 50 000 м3.
Об’єкт експлуатаційного днопоглиблення: Акваторія морського порту Рені біля причалів №№ 3-4, 8-9, 15-21, 2В 22-28, 1В – судноремонтна набережна, затон, у тому числі вхід затон.
Роботи передбачається завершити до 31 грудня 2021 року.
Білгород-Дністровський морський торговельний порт
Вантажопереробка в морському порту за період січень-серпень 2020 року склала 55,52 тис. тонн, що складає 60,5% показників аналогічного періоду 2019 року, експорт 12,47 тис. тонн (лісні вантажі), імпорт – 41,25 тис. тонн (генеральні вантажі).
Майже повна відсутність експорту лісних вантажів вплинула на загальні показники вантажопереробки. Кількість суднозаходів з початку року – 21, протягом серпня– 5.
Морський порт «Усть-Дунайськ»
Вантажопереробка в морському порту за період січень-серпень 2020 року склала 14,5 тис. тонн (з них експорт зерна 11,40 тис. тонн, імпорт генеральних вантажів – 3,10 тис. тонн), що складає 29,3% показників аналогічного періоду 2019 року. Основні чинники зниження вантажопереробки – майже повна відсутність суднозаходів, імпорту та транзиту.
Кількість суднозаходів протягом серпня – 5, з початку року – 10.
Міністерством інфраструктури України передано Фонду державного майна України для підготовки приватизації ДП «Усть-Дунайський морський торговельний порт» та ДП «Білгород-Дністровський морський торговельний порт»