За підсумками 2019 року морські порти України збільшили обсяги перевалки вантажів на 18,4% та вийшли на рекордні показники. Річний обсяг перевалки вантажів 13 діючих портів вперше перевищив 160 млн тонн. Це на 25 млн тонн більше ніж за весь 2018 рік.
Зафіксовані максимальні показники перевалки зернових вантажів та руди. Контейнерні перевезення здолали 10-річний максимум – 1 млн TEU. Одразу чотири порти – Південний, Миколаїв, Чорноморськ та Ольвія — вийшли на максимальний обсяг перевалки з моменту свого заснування. АМПУ забезпечила днопоглиблення у портах в обсязі понад 7 млн куб. м.
Найбільший вклад у рекордну перевалку зробив український агросектор. Хлібні вантажі та олія склали понад третину (37,7%) від загального обсягу вантажопотоку в українських портах. Перевалка зернових у порівнянні з 2018 роком зросла на 32% до 54,6 млн тонн. Перевалка руди стала другою за обсягом — 37,3 млн тонн за рік – більш ніж на 9 млн тонн (+33%), ніж у 2018-му. Трійку лідерів серед вантажів у 2019 році замикають контейнери – понад 1 млн. TEU.
Зростання перевалки у 2019 році спостерігалося за усіма напрямками: експорт, імпорт, транзит, внутрішні перевезення. Але найбільш значущим – на 22,2%, до майже 121 млн тонн було зростання експорту продукції українських виробників. Імпорт збільшився на 8,7% до 25,8 млн тонн. Перевалка транзитних вантажів зросла майже на 8% у порівнянні з минулим роком до 11 млн тонн.
Лідерами за обсягом перевалки вантажів у 2019 році в Одеській області традиційно є три порти: Південний – 53,9 млн тонн (+ 26,1%), Чорноморськ – 26,2 млн тонн (+21,4%), Одеса – 25,3 млн тонн (+16,8%).
Всього за 2019 рік морські порти України обробили 11 850 суден, що на 196 суден або 1,7% більше, ніж торік.
Щороку зростає кількість пасажирів, як на внутрішніх так і на зовнішніх перевезеннях. Зокрема, у 2019 році було перевезено майже 538 тисяч пасажирів, що на 65% більше ніж у 2018 році. З них майже 10 тисяч становлять пасажири на іноземних рейсах.
За фактичними даними ДП «Адміністрація морських портів України» в січні-грудні 2019 року вантажопереробка в морських портах Одеської області склала 111105,76 тис. т., що становить 120,5% до показників 2018 року (по Україні 118,4%).
Вантажопереробка експортних вантажів в морських портах області склала 81 млн. 934,59 тис. т. (124,9% до показників 2018 року), імпортних – 17656,36 тис. т. (107,8% до показників 2018 року).
Перевалка транзитних вантажів склала 11015,88 тис. т. (110,8% від показників 2018 року), внутрішнє сполучення – 498,93 тис. тонн.
Переробка контейнерів в морських портах України за звітний період склала 1 007 434,01 TEU (119% від показників 2018 року).
За дванадцять місяців 2019 року морські порти України обробили 11 850 суден, у тому числі 8212 суден порти Одеської області.
За 12 місяців 2019 року на причалах портових операторів морського порту Південний було оброблено 53 млн 863 тис. тонн, що на 26,1 % перевищує показник за аналогічний період 2018 року та є абсолютним рекордом вантажообігу за 41 рік існування порту.
У номенклатурі вантажів переважає продукція ГМК і АПК. Так, за звітний період було оброблено 26806,9 тис. тонн залізної руди, 4329,6 тис. тонн вугілля, зерна — 10998,2 тис. тонн.
Обробка контейнерів у порту за звітний період збільшилась на 75% і склала 218 661 TEU ( 21% контейнерної вантажообробки України).
Переробка сипучих вантажів збільшилася на 32,3% – до 45,405 млн т. Знизилась переробка вугілля на 30,5% – до 4, 307 млн тонн, коксу – до 21,96 тис. тонн. Перевалка інших сипучих вантажів збільшилася на 40,4% – до 1 579,75 млн т. Перевалка наливних вантажів збільшилася на 12,8% – до 4 293,65 млн т. Зокрема, переробка хімічних вантажів зросла на 12,9% – до 2 548,53 тонн, рослинного масла – на 21,1%, до 1, 513 млн т. Перевалка нафтопродуктів скоротилася на 22,5% – до 231,73 тис. тонн.
Перевалка експортних вантажів складає 73,5% від загального вантажообігу порту –39635,68 тис.т (+34% до показників минулого року ).
Перевалка імпортних вантажів – 7260,35 тис.т. (-2,5%), спостерігається значне зростання транзитних вантажів – 6938,84 тис.т (+25%).
Протягом року біля причалів порту Південний було оброблено 1044 (+6,3%) судна, з них 127 (+80%) типу Capesize, зокрема протягом грудня оброблено 100 судна.
У розрізі стивідорних компаній вантажообіг розподілився наступним чином: на причалах групи терміналів ТОВ TIS було оброблено 33 178 тис. тонн вантажів, ДП “МТП “Южний“ — 15152,3 тис. тонн, ПАТ «ОПЗ» — 2902,4 тис. тонн, ТОВ «Боріваж» — 1864,1 тис. тонн та інші портові оператори — 766,2 тис. тонн вантажів.
ДП «Морський торговельний порт (МТП)«Южний» в 2019 році досягло максимального річного обсягу вантажоперевалки за 41-річну історію підприємства – 15,153 млн т. Плановий річний показник вантажообігу перевиконаний на 29,7%, або на 3,478 млн тонн, обсяг вантажоперевалки 2018 року перевищено на 23%, або на 2,841 млн т.
Зростання вантажообігу в порівнянні з 2018 роком значною мірою пов’язане зі збільшенням перевалки (+ 14,7 %) експортних вантажів – близько 9,9 млн тонн. Зокрема, підприємство опрацювало майже на чверть більшу кількість суден із рудою – 8,9 млн тонн.
Протягом року на підприємстві було опрацьовано 243 судна (+ 14,6 %), 108 з них – типу Capesize, та 216 310 напіввагонів.
Група терміналів ТІС за підсумками 2019 року оновила абсолютний рекорд перевалки вантажів – 33,17 млн т. (+29,1%)/
На 75% наростили контейнерний оборот. У планах розвивати індустріальний парк ТІС, активно нарощувати контейнерний транзит і трансшипмент, буде ще більше контейнерних поїздів.
Контейнерний термінал ТІС – один з найбільш технологічних терміналів в Україні.
«ТІС-Контейнерний термінал» 15 жовтня 2019 року прийняв перше судно нового щотижневого фидерного сервісу ТІС – Поті – ТІС, організованого контейнерним перевізником Maersk.
ТІС-КТ офіційно прийнятий до складу учасників Міжнародної асоціації «Транскаспійський міжнародний транспортний маршрут» або Middle Corridor, який пролягає через Китай, Казахстан, акваторію Каспійського моря, Азербайджан, Грузію і далі в Туреччину і країни Європи.
28 листопада 2019 року запущений щотижневий контейнерний поїзд за новим маршрутом – до Чернігова.
Таким чином, сьогодні з ТІС відправляється до 15 поїздів в тиждень відразу за 5 напрямками – в Кіев, Днепр, Харьков,Тернополь, Чернігов
Компанія М.В. Карго збудувала в порту «Южний» (Одеська область) сучасний зерновий термінал потужністю 5 млн тонн на рік.
Новий термінал зможе забезпечувати понад 10% експорту українських зернових на рік. Робота терміналу буде приносити державі як мінімум 600 млн гривень на рік. На терміналі буде створено понад 500 робочих місць.
Урочисте відкриття зернового терміналу MV Cargo в Південному відбулося 6 вересня 2019 року. Термінал отримав назву – «Neptune». Загальний обсяг одноразового зберігання – 290 тис. т. Проектна перевалочна потужність терміналу становить до 5 млн. т. на рік. Потужності терміналу представлені 14 силосами по 15 тис. т. від компанії GSI і бетонним покриттям складом загальною ємністю до 80 тис. т. зернових. Напольниками є монолітні ж/б конструкції з шестиметровими стінами і металевою крівлею.
Термінал приймає зерно з з і з авто-транспорту. Підприємство може обробляти до 300 ж / д вагонів на добу. На автоприйомі терміналу 7 ліній – 6 автомобільних опрокидувачів і 1 лінія для самоскидувального вивантаження. Одночасно можна приймати до 3 різних культур.
12 березня 2019 Адміністрація морських портів України та ТОВ «Дельта Вілмар СНД» підписали зміни до меморандуму та визначили пріоритетні заходи спрямовані на реалізацію чергового проекту державно-приватного партнерства у порту «Південний» . Планується, що приватний інвестор збудує новий причал № 37, завод з переробки сої, складські та перевантажувальні потужності для перевалки наливних і насипних аграрних вантажів. Державне підприємство, в свою чергу, проведе днопоглиблювальні роботи для створення операційної акваторії та підхідного каналу до нового причалу.
Через причали Одеського порту в січні-грудні 2019 року перевантажено 25,343 млн т. вантажів, що становить 116,8% до результату аналогічного періоду минулого року.
Питома вага порту в вантажообігу морських портів України склала 15,8% (у 2018 році – 16%).
Перевалка експортних вантажів зросла на 18,2% – до 18,665 млн тонн, імпортних – на 17,1%, до 5,272 млн тонн, каботажних – в 2,1 рази, до 225,03 тис. тонн. Переробка транзитних вантажів скоротилася на 9,3% – до 1,18 млн тонн
Переробка наливних вантажів збільшилася на 29,7% – до 1,846 млн т. Зокрема, перевалка нафти виросла на 46,1% – до 982,54 тис. тонн, нафтопродуктів – на 55,3%, до 559,53 тис. тонн, рослинного масла – на 16,7%, до 142,29 тис . тонн. Переробка хімічних вантажів скоротилася в 4,5 рази – до 49,55 тис. тонн. Перевалка інших наливних вантажів збільшилася в 2,5 рази – до 112,39 тис. тонн.
З початку року спостерігається позитивна динаміка перевалки зерна, чорних металів, контейнерів – тобто по всіх трьох головних позиціях у номенклатурі вантажопотоків порту. У значній мірі це наслідок вводу в експлуатацію у минулому році нових виробничих потужностей на Карантинному і Військовому молах.
Перевалка сипучих вантажів зросла на 25,7% – до 10,729 млн т. Зокрема, переробка зерна збільшилася на 29,1% – до 8,892 млн тонн, руди – на 42,4%, до 353,61 тис. тонн, будівельних вантажів – на 80,8%, до 353,51 тис. тонн. Перевалка інших сипучих вантажів знизилася на 6,1% – до 1,129 млн тон.
Переробка тарно-штучних вантажів збільшилася на 8,8% – до 12,768 млн т. Зокрема, перевалка чорних металів зросла на 16,1% – до 4,609 млн тонн, в тому числі металопрокату – на 9,4%, до 3,897 млн тонн, чавуну – на 88%, до 711,65 тис. тонн. Переробка хімічних вантажів і мінеральних добрив збільшилася на 49% – до 45,44 тис. тонн. Перевалка швидкопсувних продовольчих вантажів скоротилася на 11% – до 40,4 тис. тонн, лісових вантажів – в 4,5 рази, до 1,48 тис. Тонн. Переробка автотехніки і сільгосптехніки склала 0,18 тис. тонн.
Кількість суднозаходів з початку року – 1447, зокрема за грудень було оброблено 129 суден.
Окрім цього, перевалка контейнерів у ваговому виразі зросла на 4,9% – до 7,912 млн т. Переробка інших тарно-штучних вантажів зросла на 10,8% – до 159,52 тис. тонн.
Контейнерообіг збільшився на 8,5% в порівнянні з аналогічним періоду минулого року – до 649 458 TEU (64% контейнерної вантажообробки України).
При цьому безперечним лідером є дочірнє підприємство німецького концерну HHLA «Контейнерний Термінал Одеса». На долю компанії припадає 40% усіх контейнерів, що переробляються на вітчизняному ринку. Більше половини цього обсягу (649,5 тис. TEU) перевалили два контейнерних терміналу Одеського порту – ДП “Контейнерний термінал Одеса” (КТО) і “Бруклін-Київ Порт”. Причому лідер вітчизняного контейнерного ринку – ДП “КТО” – перевалив 389,9 тис. TEU. Згідно з даними ТОВ «Бруклін-Київ Порт» термінал перевантажив 257,9 тис. TEU.
В порту впроваджується інвестиційний проект будівництва зернового терміналу Louis Dreyfus і Бруклін-Київ на Андросовському молу та здійснюється будівництво причалу № 1-з. Довжина причалу – 254 м, проектна глибина – 12 м. Закінчити проект планують протягом року, після чого він зможе приймати судна типу Panamax.
Компанія «Металзюкрейн» планує побудувати потужний елеватор. В рамках проекту буде проведена реконструкція причалу № 7 Одеського морського порту і водних підходів до нього, а також будівництво в тилу причалу комплексу з перевантаження зернових вантажів.
Вантажообіг морського порту Чорноморськ за 12 місяців 2019 року склав 26 млн 153 тис. тонн, що на 21,4% або на 4 млн 617 тис. тонн більше ніж у минулому році. Це найкращий результат вантажообігу порту за всю історію незалежної України.
Експортних вантажів у січні-грудні перероблено 20 млн 114 тис. тонн (на 22% більше показників 2018 року), імпортних – 4 млн 798 тис. тонн (+14,2% до показників минулого року), транзитних – 1 млн 014 тис. тонн (+26% до показників 2018-го), каботажних – 227 тис. тонн (збільшення показників майже у 4,5 рази).
За 12 місяців оброблено 18 млн 074 тис. тонн навалювальних вантажів, що на 24,5% більше показників аналогічного періоду 2018 року. Найкращих результатів досягнуто при переробці зернових – 12 млн 664 тис. тонн (+37,3% до показників минулого року). Більш ніж у 3 рази збільшено показники при перевантаженні вугілля – 998 тис. тонн та на 2,7% збільшено перевалку руди – 1 млн 964 тис. тонн.
Позитивну динаміку за цей період досягнуто при перевантаженні генеральних вантажів – 6 млн 440 тис. тонн (+18,8% до показників 2018-го). В тому числі, чорних металів перевантажено 1 млн 843 тис. тонн (збільшення показників на 76,3%). З них металопрокату перевалено 876 тис. тонн (більш ніж у 2 рази перевищено показники 2018 року), чавуну – 270 тис. тонн (+94,7% до результатів 2018-го), інших вантажів чорних металів перевалено 697 тис. тонн (збільшення результатів на 35,8%). Великовантажних автомобілів оброблено 62720 одиниць (+6,1% до показників 2018 року), інших тарно-штучних вантажів – 577 тис. тонн (+10% до результатів звітного періоду). Лісних вантажів перероблено 130 тис. тонн (на 4,4%% більше показників 2018-го), авто- й сільгосптехніки – 75 тис. тонн (+38,6% до результатів 2018 року).
Наливних вантажів за цей період перероблено 1 млн 639 тис. тонн (+2,3% до показників 2018 року), з них олії перероблено 1 млн 462 тис. тонн (94,5% від показників звітного періоду), нафтопродуктів – 177 тис. тонн (показники збільшено більш ніж у 3 рази).
Показник перевалки контейнерних вантажів в штучному вирахуванні –
139 154 TEU (13,8% контейнерної вантажообробки України), що становить 113,5% до результату аналогічного періоду минулого року.
Кількість суднозаходів з початку року – 1701, зокрема протягом грудня оброблено 167 суден.
Безпосередньо в грудні 2019 року вантажообіг морського порту Чорноморськ склав 2 млн 580 тис. тонн вантажів.
В морському порту Чорноморськ, у грудні 2019 року вантажообіг в цілому по акваторії склав 2 млн 580 тис. тонн, що на 18% або на 393 тис. тонн перевищує показники аналогічного періоду 2018 року.
В тому числі, експортних вантажів перероблено 2 млн 053 тис. тонн (+19,5% до показників грудня 2018 року), імпортних – 421 тис. тонн (96,4% від показників грудня 2018-го), транзитних вантажів – 80 тис. тонн (збільшення показників більш ніж у 2,5 рази), каботажних – 26 тис. тонн (збільшення показників більш ніж у 10 разів).
За грудень досягнуті успіхи у переробці навалювальних вантажів – 1 млн 836 тис. тонн (на 30,7% більше показників аналогічного періоду 2018 року). В тому числі, найкращих результатів досягнуто при переробці зернових вантажів – 1 млн 471 тис. тонн (+64.6% до показників минулого року). Позитивна динаміка спостерігається при переробці вугілля – 102 тис. тонн.
Наливних вантажів у грудні перероблено 128 тис. тонн (66,7% від показників 2018 року). З них олії перероблено 116 тис. тонн (62% від показників грудня минулого року), нафтопродуктів – 12 тис. тонн (майже у 2,5 рази більше ніж у грудні 2018-го).
Генеральні вантажі у грудні склали 616 тис. тонн вантажообігу порту, що на 4,4% більше минулорічних показників. Таких результатів, насамперед, вдалося досягнути за рахунок переробки великотоннажних автомобілів – 203 тис. тонн (+25,2% до показників грудня 2018-го) та чорних металів – 141 тис. тонн, з них чавуну перероблено 62 тис. тонн (збільшення показників майже у три рази). Авто- й сільгосптехніки у грудні перевантажено 10 тис. тонн (збільшення показників майже у 2 рази), продовольчих вантажів – 31 тис. тонн (+5.2% до результатів грудня 2018 року).
У розрізі портових операторів вантажообіг за дванадцять місяців розподілений таким чином:
- ДП «Морський торговельний порт «Чорноморськ» – 6 млн 759 тис. тонн
• СП ТОВ «Трансбалктермінал» – 5 млн 122 тис. тонн
• ТОВ «Іллічівський зерновий термінал» – 4 млн 321 тис. тонн
• ТОВ «Чорноморський рибний порт» – 4 млн 038 тис. тонн
• ТОВ «Рісоіл Термінал» – 2 млн 298 тис. тонн
• ТОВ «Фрам Шипінг Едженсі» – 1 млн 680 тис. тонн
• ТОВ «Транс-Сервіс» – 713 тис. тонн
• ТОВ «Олір Ресорсіз» – 522 тис. тонн
• ТОВ «Європіан Агро Інвестмент Юкрейн» – 306 тис. тонн
• ПАТ «Чорноморський паливний термінал» – 174 тис. тонн
• ТОВ «Еко-Ресурс-Холдинг» – 132 тис. тонн
• ТОВ «ТЕК-Транс Груп Форвард» – 62 тис. тонн
• ТОВ «Чорноморська стивідорна компанія» – 20 тис. тонн
• ТОВ «Ренді» – 6 тис. тонн.
Вантажообіг на власних причалах ДП «АМПУ» склав 17 млн. 620 тис. тонн або 67,4% від загального обсягу, в т.ч. державний портовий оператор «МТП «Чорноморськ» обробив 6 млн 759 тис. тонн вантажів або 25,8% від загального вантажообігу порту.
На цей час в порту реалізуються масштабні проекти з днопоглиблення (реконструкція підхідного морського каналу та операційної акваторії 1-го ковша Сухого лиману), реконструкції причалів та розвитку інфраструктури.
На сьогоднішній день АМПУ та China Harbour Engineering Company Ltd.(CHEC) завершили співробітництво в рамках реалізації проекту з капітального днопоглиблення операційної акваторії 1-го ковша Сухого лиману та підхідного каналу порту Чорноморськ.
Реалізовуються інвестиційні проекти «Кернел» – будівництво нового зернового терміналу пропускною спроможністю до 8 млн тонн. «Рісоіл термінал» – У 2017 році АМПУ підписаний меморандум про співпрацю з «Рісойл термінал», згідно з яким АМПУ проведе днопоглиблення підхідного каналу та акваторії першого ковша Сухого лиману та «Іллічівського зернового порту». Завдяки вищенаведеним проектам в найближчі п’ять років сумарна потужність морського порту з перевалки зернових досягне 23 млн тонн на рік.
Крім того, у планах АМПУ реалізація наступних проектів:
– реконструкція та будівництво причалів загальною довжиною 1 220 метрів;
– будівництво автодорожньої розв’язки від 2-ої прохідної порту до тилів причалів № 10-12;
– реконструкція причалів № 11-17 загальною довжиною 1150 метрів та проектною глибиною біля них 15,0 метрів;
– розвиток станції Чорноморськ-Порт.
Ізмаїльський морський порт
Вантажопереробка в морському порту за 12 місяців 2019 року склала 4283,3 тис.т, що на 8,5% нижче за показники аналогічного періоду 2018 року, у тому числі експорт 3424,28 тис. т. (-2,7 %), імпорт – 228,36 тис. т, транзит 620,27 тис. т. , внутрішні вантажі 10,39 тис.т.
Найкращих результатів досягнуто при перевалці руди, що становить 3268,46 тис. тонн (+103,1 % до показників минулого року).
Основні чинники зниження вантажопереробки – падіння транзиту вугілля. В той же час спостерігається позитивна динаміка при перевантаженні генеральних вантажів – 336,82 тис.т. (+26,6%).
Кількість суднозаходів з початку року – 3482, зокрема протягом грудня – 303.
Ренійський морський порт
Вантажопереробка в морському порту за період січень-грудень 2019 року склала 1,275 млн.т, що на 4,3% нижче за показники аналогічного періоду 2018 року, у тому числі експорт 12,8 тис. т. транзит – 1,262 млн.т.
Суховантажних сипучих перевалено 1 239,20 тис. тонн, що становить 97% до показників минулого року. Позитивна динаміка досягнута підвищенням до 764,20 тис. т. (+8,4 %) транзиту зернових вантажів. За рахунок перевалки таких вантажів з Молдови через порт Рені, було забезпечено понад 90% транзиту зернових по Україні.
Кількість суднозаходів з початку року – 421, а також зокрема протягом грудня – 53.
Для збільшення потужностей з перевалки вантажопотоку зернових культур в Ренійському морському порту завершилась реалізація другої черги будівництва комплексу тимчасових складських споруд ПП «Транс-Експо».
Морський порт “Усть-Дунайськ”
Вантажопереробка в морському порту за період січень-грудень 2019 року склала 70,8 тис.т, у тому числі: експорт – 51,2 тис.т. (зерно), імпорт – 10,6 тис. т (хімічні та мінеральні добрива), внутрішні перевезення – 9 тис.т (нафтопродукти).
Австрійська круїзна компанія GTA-SKY-WAYS анонсувала намір додати в круїзному сезоні 2020 року десять суднозаходів в портопункт Вилкове морського порту «Усть-Дунайськ».
Кількість суднозаходів з початку року – 76, а також зокрема протягом грудня – 3.
Цього року кількість пасажирів річкових круїзних лайнерів, які прийняв портопункт Вилкове порту Усть-Дунайськ збільшилася на 10% в порівнянні з минулим роком.
Взагалі у новому туристичному сезоні 2020, який відкриється 4 квітня і триватиме по 20 жовтня, планується 41 суднозахід в Вилково
Білгород-Дністровський морський торговельний порт
Вантажопереробка в морському порту за період січень-грудень 2019 року склала 117,26 тис.т, що складає 49,8 % показників аналогічного періоду 2018 року, зросла перевалка хімічних та мінеральних добрив у два рази, порівняно з минулим роком –60,63 тис. т. Експорт 30,69 тис. т, імпорт – 86,57 тис. т.
Майже повна відсутність експорту лісних вантажів вплинула на загальні показники вантажопереробки.
Кількість суднозаходів з початку року – 41, протягом грудня – 0.
З повним оглядом вантажообігу за 2019 рік по номенклатурам вантажів і по портам, а також в порівнянні з аналогічним періодом минулого року можна ознайомитися за посиланням.